Provincie wil geen nachtvluchten op Maastricht Airport

Print
Provincie wil geen nachtvluchten op Maastricht Airport

De vertrekhal van MAA. Afbeelding: Mitchell Giebels

Maastricht-Airport / Maastricht / Itteren / Meerssen / Ulestraten / Moorveld / Bunde / Rothem / Geulle -

De provincie wil geen nachtvluchten op Maastricht Aachen Airport (MAA). Dat schrijft gedeputeerde Joost van den Akker aan de Statenleden. Hij reageert met geen woord op de suggestie om van MAA een vrachtluchthaven te maken met een verlengde startbaan en een dubbel aantal vluchten.

Met de brief van Van den Akker lijkt de optie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de luchthaven alleen van 2 tot 5 uur ’s nachts te sluiten, vooralsnog van de baan. De provincie is eigenaar van MAA en heeft een dikke vinger in de pap als het gaat om de openingstijden.

Voorzet

De gedeputeerde reageert met zijn brief op een deze week uitgelekte conceptnotitie van Haagse ambtenaren. In dat stuk worden vier uiteenlopende denkrichtingen uitgewerkt voor de toekomst van de Nederlandse luchtvaart. De notitie geeft voorzetten voor de Luchtvaartnota 2020-2050 van minister Cora van Nieuwenhuizen, die eind dit jaar het licht moet zien.

Lees ook: Nachtvluchten op vliegveld Beek? Dat is over de grens’

Eén van die denkrichtingen beschrijft een verdubbeling van het aantal vluchten op regionale luchthavens. Schiphol mag dan net als nu maximaal een half miljoen vluchten toelaten, Lelystad 45.000 en Eindhoven 70.000. MAA specialiseert zich in dat scenario in vrachtvluchten, krijgt maximaal 30.000 vliegbewegingen (2018: 15.000), mag de volledige baanlengte van 2.750 meter weer gebruiken en is slechts drie uur per nacht gesloten.

Onwenselijk

In zijn brief geeft Van den Akker aan dat de provincie „een aanpassing van de huidige openstelling van MAA onwenselijk blijft achten.” Het vliegveld is dicht tussen 23.00 en 06.00 uur. Alleen in uitzonderingsgevallen mag tot 24 uur worden geland of gestart. De gedeputeerde reageert in zijn tekst nadrukkelijk niet op andere opvallende aspecten in de conceptnota, zoals de aanwijzing van MAA als enige vrachtluchthaven, de verdubbeling van het aantal vliegbewegingen naar 30.000 en het gebruik van de verlengde startbaan. Volgens zijn woordvoerder staat Van den Akker echter op het standpunt dat er een goede balans moet zijn tussen de vliegbewegingen van MAA en de woonbeleving van de omgeving. ,,Het college van GS verzet zich tegen significant meer vliegbewegingen.”

Lees ook: Omwonenden bezorgd over nachtvluchten MAA: ‘De omgeving is hier niet op berekend’

Klachten

In november maakte de provincie een opmerkelijke draai door de lopende vergunningaanvraag voor MAA in te trekken. Volgens gedeputeerde Van den Akker gebeurde dat om aan klachten over MAA tegemoet te komen en omdat de oude vergunningaanvraag gebaseerd was op verkeerde geluidsberekeningen. Hij is nu druk bezig met de aanvraag van een nieuwe vergunning.

Om te bepalen wat daarin moet komen te staan, mochten vijftig mensen onlangs hun wensen, bezwaren en ideeën inbrengen tijdens ‘gesprekstafels’. Enkele omwonenden spraken er over de overlast die ze ervaren van de luchtvaart en over hun zorgen voor het milieu en de leefomgeving. Anderen omwonenden en mensen die hun brood verdienen in de luchtvaart oordeelden echter dat de economische voordelen opwegen tegen de overlast.

Negatieve aspecten

Bezorgde omwonenden en belangenorganisaties willen dat er een brede maatschappelijke kosten-baten analyse wordt gemaakt van de verschillende scenario’s voor MAA. Daarin moet - naast de economische effecten - ook het welzijn van de burger worden vastgelegd. Welk scenario er ook voor MAA wordt gekozen, voor een deel van de omwonenden zullen er altijd negatieve aspecten aan kleven, concludeerde bureau Motivaction, dat de gesprekstafels organiseerde.

Kwaliteit

De kunst is om voor de nieuwe vergunning een koers te kiezen die bedrijfsmatig interessant is voor MAA en tegelijk de noodzakelijke maatschappelijke steun krijgt. Een meerderheid van de deelnemers aan de gesprekstafels ziet liever dat MAA mikt op kwaliteit, dan op zo veel mogelijk vluchten. Bij kwaliteit wordt gedacht aan economische groei en hoogwaardige werkgelegenheid in deze provincie, en aan afstemming met de andere vliegvelden in de omgeving. De boodschap was dat MAA beter moet aansluiten op de behoefte aan zakelijk vliegverkeer in de regio en meer aandacht moet hebben voor geluidsvermindering.

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje