Helft Nederlanders staat positief tegenover deelauto en deelfiets

Print
Helft Nederlanders staat positief tegenover deelauto en deelfiets

Een rijwiel van Mobike, een online fiets-deel-systeem waarbij gebruikers via een app zien waar een Mobike-fiets geparkeerd staat. Deze kunnen ze huren en weer achterlaten op een fietsparkeerplaats. Afbeelding: AD/Guus Schoonewille

Bijna de helft van de Nederlanders is bereid zijn auto in te ruilen voor een vervoersabonnement met deelauto, fiets of scooter. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van ABN Amro onder duizend Nederlanders.

Deelvervoer wordt gezien als een van de belangrijkste oplossing om files en drukke wegen tegen te gaan. Niet voor niets zet het deze week door de ANWB, NS en 23 andere organisaties gepresenteerde Deltaplan 2030 daar fors op in. Dat plan schetst het vervoer in 2030 en wat daarvoor nodig is.

Probleem is dat het huidige aanbod magertjes is, ook bestaan er nauwelijks gecombineerde abonnementen. Slechts 15 procent van de Nederlanders staat nu open voor deelvervoer. De helft maakt er concreet gebruik van. Een populaire vorm is de OV-Fiets van NS, die nu 750.000 abonnementshouders telt. Meer en minder bekende andere voorbeelden op autogebied zijn Greenwheels, Car2Go of Amber. Zij en andere platforms bieden nu ruim 40.000 deelauto’s aan.

Vervoersabonnement

De scepsis over deelvervoer verandert echter als het aanbod flink verbetert, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau PanelWizard in opdracht van ABN Amro: liefst 45 procent van de Nederlanders is dan bereid de auto in te ruilen voor een vervoersabonnement. Ze willen daarvoor 200 euro per maand betalen. Ruim de helft verwacht dat deelvervoer – of in het Engels Mobility as a Service (MaaS) – komende jaren populairder wordt.

In het ideale geval krijgen gebruikers via een app dagelijks een persoonlijk reisplan op de smartphone met eventueel beschikbare vervoersmiddelen. Daar zit ook real time advies bij over ideale route, files, etc.

Al met al is deelvervoer een potentiële groeimarkt van wel 14,4 miljard euro per jaar, schat ABN Amro in zijn vandaag verschijnende Monitor Duurzaamheid. Voorwaarde is dan wel dat forenzen voor dat bedrag gecombineerd gebruik kunnen maken van alle mogelijke vormen van deel- en openbaar vervoer: bus, trein, deelauto, deelfiets of deelscooter.

OV en deelvervoer koppelen

„Deelvervoer heeft veel potentie mits het vervoersaanbod qua gemak, vertrouwen en prijs kan concurreren met de eigen auto of andere vervoersmiddelen in bezit”, zegt Franka Rolvink Couzy. hoofd sectoronderzoek van ABN Amro.

Meer concreet moeten aanbieders van openbaar vervoer en deelvervoer met elkaar gekoppeld worden. ICT-systemen en betaalmethodes dienen verder op elkaar worden afgestemd. ABN Amro noemt Finland en de VS als voorbeeldlanden waar dit al gebeurt.

Het kabinet streeft er ondertussen naar om de deelauto populairder te maken. In 2021 moeten er 100.000 wagens rondrijden en 700.000 gebruikers zijn. Eind 2018 waren er ‘slechts’ 41.000 deelauto’s. Een zogenaamde ‘Green deal’ – een overeenkomst tussen de ministeries van EZ en Infrastructuur met gemeenten, deelplatforms en partijen als leasebedrijven – moet de populariteit opstuwen.