Nieuwe rage verovert de wereld: verpak jezelf in bakje vlees

Print
Nieuwe rage verovert de wereld: verpak jezelf in bakje vlees

Met het filter verpak je je hoofd in een vleesbakje. Afbeelding: AD/Vitacaio

Met een nieuw filter op Instagram zie je je hoofd veranderen in vlees in een bakje. De Rotterdamse kunstenaar Caio Vita heeft er wereldwijd succes mee. Er zit een serieuze boodschap achter dit op het eerste gezicht jolige filter.

Met een nieuw filter op Instagram zie je je hoofd veranderen in vlees in een bakje. De Rotterdamse kunstenaar Caio Vita heeft er wereldwijd succes mee. Er zit een serieuze boodschap achter dit op het eerste gezicht jolige filter.

,,Instameat begon met het idee dat we onszelf constant verkopen op social media’’, vertelt de van oorsprong Braziliaanse Vita aan de website The Best Social Media. ,,Social media maakt een soort handelswaar van onze identiteit, en succes wordt gemeten met volgers en likes. Datingapps dragen ook een steentje bij aan het idee dat we vlees zijn, klaar voor consumptie.’’

Het filter is ‘open voor interpretatie’, iedereen doet en bedoelt er iets anders mee. ,,In Brazilië hebben sommige mensen van kleur het filter gebruikt onder begeleiding van het nummer A Carne van Elza Soares. Dat nummer zegt ‘Het goedkoopste vlees op de markt is het zwarte vlees’. Het nummer gaat over politiegeweld en racisme tegen mensen van kleur in Brazilië.’’

Ook veganisten en vegetariërs houden van het filter; zij leveren er kritiek mee op de vleesindustrie.

Dit bericht bekijken op Instagram

Fresh Meat ?? #instameat

Een bericht gedeeld door Tissa Dara Pramesthi (@tissadarap1) op