PSV onderzoekt uitbreiding capaciteit stadion naar 40.000 plaatsen

Print
PSV onderzoekt uitbreiding capaciteit stadion naar 40.000 plaatsen

Philips Stadion. Afbeelding: BSR Agency

PSV onderzoekt in de komende jaren opnieuw de mogelijkheid om het Philips Stadion uit te breiden.

Dat is een van de punten die naar voren komt uit ‘Visie 2030’, een studie bij en binnen PSV naar de positie van de club in het internationale voetballandschap.

PSV mikt op een plek in de top-32 van Europa, gezien de ontwikkelingen in internationale competities. ,,Het is enorm belangrijk om daar de komende jaren bij te horen”, zegt algemeen directeur Toon Gerbrands, die met zijn directie onderzocht waar de kansen voor PSV in de toekomst liggen. PSV ziet ze onder meer in de opleiding van spelers, omdat de kapitaalkrachtige clubs in het buitenland daar relatief weinig energie in steken. De jeugdopleiding op De Herdgang wordt nog meer dan nu een speerpunt voor de toekomst. PSV steekt er nu jaarlijks al 9 miljoen euro in en de grote verbouwing op De Herdgang kostte 10 miljoen euro.

Blessurepreventie

PSV richt in de toekomst met naar alle waarschijnlijkheid meerdere partners (waaronder St. Anna Zorggroep) een zogeheten Sport Science Centre op, waarbinnen onder meer blessurepreventie een belangrijk onderdeel wordt. Ook andere partijen kunnen daarin nog aanhaken. Gerbrands stelde dinsdag dat er veel belangstelling is, maar noemde nog geen namen. Voor het Science Centre komt een nieuw gebouw op De Herdgang.

Het Philips Stadion stadion blijft minimaal tot 2030 op de huidige plek en iedereen is daar heel tevreden mee, zo benadrukte Gerbrands. Een mogelijke uitbreiding zou aan de spoorzijde bereikt kunnen worden en daarbij kan het stadion wellicht van 35.000 naar 40.000 plaatsen gaan. Dit is momenteel een denkrichting en de daadwerkelijke uitvoering kan nog jaren op zich laten wachten. Binnen PSV zijn tal van ideëen voor de toekomst ontstaan om mensen eerder en meer naar het stadion te krijgen, bijvoorbeeld via een speciaal supportersplein. Daar zouden ook mensen zich kunnen verzamelen die geen ticket wisten te bemachtigen.

Internationaal wil de club ook doorgroeien en ziet PSV grote kansen. Onder meer over de ontwikkelingen in Mexico is PSV heel tevreden. Bijvoorbeeld qua merchandising (o.a. shirtverkoop) zijn nog flinke slagen te maken, denkt de leiding.