Provinciale politiek akkoord met reddingsplan voor Maaslijn

Print
Provinciale politiek akkoord met reddingsplan voor Maaslijn

Het is de bedoeling dat in 2024 op de Maaslijn elektrische treinen kunnen gaan rijden. Afbeelding: Lé Giesen

Roermond / Reuver / Venlo / Venray / Molenhoek / Maastricht -

Provinciale Staten gingen vrijdag unaniem akkoord met een extra investering van ongeveer 35 miljoen euro voor de elektrificatie van de Maaslijn. Ondanks de duizelingwekkende bedragen vrezen veel partijen dat het niet de laatste keer is dat ze de beurs hebben moeten trekken.

Op het project is een tekort ontstaan van in totaal ongeveer zestig miljoen, met name veroorzaakt door stijgende bouwkosten. Vrijdag gingen Provinciale Staten akkoord met het ophogen van de Limburgse bijdrage van 65 naar 100 miljoen.

Ook het Rijk en de provincies Gelderland en Noord-Brabant zullen, weliswaar in veel mindere mate, bijlappen. Met de komst van elektrische treinen en op sommige plekken dubbelspoor, voorzien in 2024, wordt het treinverkeer tussen Roermond en Nijmegen een stuk sneller en duurzamer.

Claim

Toch vrezen partijen in de Staten dat ze niet voor het laatst de beurs getrokken hebben. Zo zal Arriva nog met een claim komen. De vervoerder heeft de elektrische treinen, die een stuk voordeliger in gebruik zijn, al besteld. De komende vijf jaar kunnen ze echter nog niet rijden. „Die meerkosten zullen wij moeten betalen”, aldus Statenlid Teun Heldens (VVD).

„We vrezen dat het nog eens om tonnen of zelfs wel miljoenen kan gaan.” Komt nog eens bij dat het project pas slaagt als ook de ondertunneling van spoorovergang Vierpaardjes in Venlo doorgaat. Maar ook dit project valt duurder uit en de gemeente Venlo heeft al duidelijk gemaakt niet veel te kunnen bijlappen.

Lees ook: Oud-gedeputeerde Van der Broeck slaat terug: geen tekorten op Maaslijn verzwegen

Reputatie

Kritiek was er ook, met name vanuit PvdA en SP, op de in hun ogen gebrekkige informatievoorziening door gedeputeerde Hubert Mackus (Openbaar Vervoer). Die weigerde gedurende een half jaar, volgens hem omwille van de onderhandelingen, te melden hoe groot het tekort op de Maaslijn precies was.

Verschillende partijen hebben daarnaast moeite met de discussie die gaande is over Mackus’ voorganger, zijn partijgenoot van het CDA Patrick van der Broeck. Volgens de controller van de provincie heeft die informatie over de financiële risico’s achtergehouden. Van der Broeck sprak dat onlangs met klem tegen en verwijt de provincie zijn reputatie te hebben beschadigd.

„Dit geruzie in De Limburger is niet chique”, zei Statenlid Aleida Berghorst (PvdA). „Ik ben benieuwd wie er gelijk heeft.” Om op die vraag een antwoord te krijgen, stelden SP en Lokaal-Limburg voor om de Rekenkamer een onderzoek te laten starten. Hiervoor was uiteindelijk onvoldoende steun.

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje