Oude wijn in nieuwe zakken: Hamilton wint, Verstappen vierde

Print
Oude wijn in nieuwe zakken: Hamilton wint, Verstappen vierde

Afbeelding: AFP

Oude wijn in nieuwe zakken. Ook de Grand Prix van Frankrijk, de achtste race van het wereldkampioenschap Formule 1, bracht geen verrassing.

Mercedes was heer en meester; Hamilton won en breidde de voorsprong in het WK uit en Max Verstappen kwam als vierde over de streep. Het was opnieuw een vlekkeloos optreden van de Red Bull-coureur, maar het kansloos achter de heersende macht aanrijden moet langzaam beginnen te frustreren.

Dat Verstappen vooraf hoopte, zelfs een beetje mikte, op een podiumplek had weinig te maken met het materiaal dat Red Bull Racing hem al het hele seizoen ter beschikking stelt. Langzamerhand wordt duidelijk dat niet alleen de Honda-motor het moet afleggen tegen Mercedes en Ferrari – een gegeven dat vooraf bekend was – maar ook en vooral de RB15 niet de beste bolide is.

Lees ook: 'We komen tekort op de rechte stukken, dan kun je niets'

Stuurmanskunst
Ontwerper Adrian Newey, die in het verleden zo vaak een titelwaardig product leverde, is er ditmaal niet in geslaagd een winnende auto te produceren. Sterker nog, de RB15 is niet eens podiumwaardig. Het is puur en alleen aan de stuurmanskunst van Verstappen te danken dat het team zich af en toe kan mengen in het strijdgewoel voor een plekje op het ereschavot. De RB15 is feitelijk niet beter dan Pierre Gasly, de teamgenoot van Verstappen, die gisteren niet eens in de punten reed en elfde werd.

Lees ook: Het wordt tijd dat Max Verstappen een echte kans krijgt

Horizon
Verstappen kwalificeerde zich als vierde. Ruim achter beide Mercedessen, maar wel weer vóór een van de Ferrari’s, ditmaal die van Vettel. “Ik hoop dat ik met de Ferrari’s kan vechten en hopelijk zal dat dan voor de laatste podiumplek zijn”, liet de Limburger na de kwalificatie weten. “Ik denk dat Mercedes in de race aan de horizon verdwijnt. Maar ik verwacht niet dat de Ferrari’s dat zullen doen. Met hen hoop ik in gevecht te kunnen gaan.”

Dat McLaren, mét de door Red Bull Racing zo verafschuwde en eind vorig jaar afgedankte Renault-motor, Verstappen in de kwalificatie op de hielen zat, beangstigde deze nauwelijks. “In de race zijn wij meestal duidelijk beter, maar zij hebben een sterkere ‘power mode’ voor de kwalificatie.”

Vlekkeloos
De start, met een lang gedeelte tot de eerste bochtencombinatie, verliep nagenoeg vlekkeloos. Heel even had Verstappen het aan de stok met Leclerc vóór hem en Sainz áchter hem, maar na de eerste schermutselingen bleek bijna iedereen zijn startpositie te hebben behouden.

Alleen Vettel begon aan een inhaaljacht, die hem binnen zeven ronden achter Verstappen bracht. Beetje bij beetje knabbelde de Duitser wat van zijn achterstand af, maar ook nadat de complete kopgroep de halfzachte banden had gewisseld voor harde, was de situatie nagenoeg ongewijzigd: Hamilton soeverein aan de leiding, gevolgd door Bottas, Leclerc, Verstappen en Vettel. Daar veranderde tot de finishvlag niets meer aan.

Speel gratis mee met het Formule 1-spel

Daag je vrienden uit in een subpoule en win!

Voorspel bij elke Grand Prix de kwalificatie & uitslag en maak kans op mooie prijzen.

> delimburger.nl/f1