‘Twaalfhonderd vrijwilligers vormen de beste reclame voor Bospop’

Print
‘Twaalfhonderd vrijwilligers vormen de beste reclame voor Bospop’

Peter Verkennis en het Bospop-affiche dat dit jaar tienduizenden muziekliefhebbers naar Weert lokt. Afbeelding: Frank Heythuysen

Laar / Weert / Altweerterheide / Stramproy / Tungelroy / Swartbroek / Nederweert -

Als de voortekenen niet bedriegen wordt de 39e editie van het Bospop-festival er eentje om in te lijsten. ‘Mr. Bospop’ Peter Verkennis ziet dat de enkele jaren geleden ingezette koerswijziging vruchten afwerpt.

Bospop telt dit jaar voor het eerst drie complete festivaldagen. Er worden in totaal meer dan 60.000 bezoekers verwacht, de dagkaarten voor de Bospop-zondag zijn inmiddels uitverkocht. „Het wordt de grootste Bospop ooit. Het festivalterrein wordt daarom uitgebreid, de opbouw start binnenkort. De nieuwe formule werkt”, aldus een opgetogen Verkennis. De oude formule –‘classic’ rockbands uit de jaren zestig en zeventig- moest noodgedwongen worden losgelaten, simpelweg omdat de vijver van rockdinosaurussen stilaan opdroogt. Bovendien was verjonging van het affiche én van de festivalbezoekers noodzakelijk om Bospop overeind te houden. Een mislukte editie in 2012 leidde bijna tot het einde van het festival. „Tot voor enkele jaren was de gemiddelde leeftijd van de Bospop-bezoeker 53 jaar. Inmiddels is dit 42 jaar. De koerswijziging zorgde in 2013 voor een succesvolle doorstart en de bredere programmering heeft er tevens voor gezorgd dat we makkelijker acts kunnen contracteren. Bands willen graag op Bospop spelen.” De band Snow Patrol -headliner op vrijdag- bood zich zelfs persoonlijk aan en was daarmee de trigger voor een derde festivaldag. Het succes brengt ook consequenties met zich mee. „Van een vriendenclubje dat een festivalletje organiseert, is Bospop nu een professionele organisatie, met werkgroepen die elk een eigen taakveld en budget hebben. Zelf ben ik binnen die organisatie degene met een helicopterview en het cement dat de boel bij elkaar houdt.”

Op social media geven veel muziekliefhebbers aan het Bospop-programma van dit jaar beter te vinden dan dat van Pinkpop. Verkennis neemt dit ter kennisgeving aan, maar wil van concurrentie niets weten. „Pinkpop mikt op een doelgroep van jong tot oud, Bospop kent een in leeftijd homogener publiek. Onvergelijkbare grootheden dus, maar ik zie dit soort opmerkingen wél als een compliment.” De Bospop-baas is wars van decorum en weigert zichzelf veren op de hoed te steken. Liever deelt hij de credits voor het succes met anderen. „Het is vooral de verdienste van twaalfhonderd vrijwilligers waar we een beroep op kunnen doen. Het maatschappelijk draagvlak is groot, bijna alle verenigingen uit de regio leveren vrijwilligers. Zij vormen de beste reclame voor Bospop.”

Hij kijkt al vooruit naar de editie van volgend jaar. „Maar verwacht geen toeters en bellen of een ‘jubileumact’. Als we de huidige tendens -gecontroleerde groei- door kunnen zetten, dan gaat de vlag uit. We zijn nu al bezig met het boeken van bands voor de 40e editie. Goede headliners, subtoppers en relatief onbekende bands waarvan wij denken dat ze kunnen verrassen en een sprong kunnen maken naar een groter publiek, zoals dit jaar Rival Sons. Voor alle te contracteren bands geldt dat ze binnen de Bospop-sfeer moeten passen. Dus geen hiphop of dance, daarmee zouden we onszelf in de voet schieten en bovendien zit ons publiek daar niet op te wachten.”

Bospop voelt voor Verkennis nog altijd als een kadootje, zeker nadat hij enkele jaren geleden werd getroffen door een ernstige ziekte. „Vijf maanden na een pittige operatie stond ik alweer op het voetbalveld. Het was vooral mentaal zwaar, maar omkijken of er al te veel bij stilstaan wil ik niet. Ik voel me weer goed, heb het achter me gelaten en ben nog steeds elke dag met muziek bezig. En dat is een uitstekend medicijn.”

Bospop vindt dit jaar plaats op 12, 13 en 14 juli op het festivalterrein nabij de A2 in Weert Noord. Meer info vind je hier.

Winactie

VIA Limburg mag 1x2 kaarten weggeven voor de Bospop-zaterdag. Winnen? Stuur uiterlijk vrijdag 5 juli een e-mail met je naam en adres naar redactieweert@via-limburg.nl en vertel in maximaal 50 woorden waarom jij erbij moet zijn. De prijswinnaar krijgt persoonlijk bericht.