Betaald parkeren buiten centrum Maastricht enige tijd niet met bankpas

Print
Betaald parkeren buiten centrum Maastricht enige tijd niet met bankpas
Maastricht / Itteren -

In wijken buiten het centrum van Maastricht kan vanaf 1 juli bij de parkeerautomaten tijdelijk niet met een bankpas worden betaald. Het ongemak kan tot 1 september duren.

Het gaat om betaling bij oude parkeerautomaten waarvan per 1 juli het gebruiksrecht verloopt van de apparatuur die bankpasjes uitleest. De gemeente verwachtte voor die datum klaar te zijn met de plaatsing van 400 nieuwe parkeerautomaten in de stad. Dan zou het verlopen van het certificaat van de oude automaten geen probleem opleveren.

Muntgeld of app

Nu dit niet het geval is - er zijn bijna 250 stuks geplaatst - kan er vanaf 1 juli bij circa 150 parkeerautomaten buiten het centrum niet met een bankpas worden betaald. Betalen kan dan alleen met muntgeld of via de zogeheten mobiel belparkeren app, die op de mobiele telefoon moet worden geïnstalleerd.

De gemeente verwacht dat het ongemak maximaal twee maanden duurt. „In de zomer worden de nieuwe automaten buiten het centrum geplaatst. Volgens de huidige planning zijn alle automaten voor 1 september vervangen.”

Frans van Wijmen, voorzitter van buurtnetwerk Sint Pieter, Jekerdal en Villapark, is onaangenaam verrast. „We zijn hier niet van op de hoogte gesteld. Ik vind dit niet goed. Mensen die met een bankpas hun parkeertijd willen afrekenen, zullen soms terug naar huis moeten of een pinautomaat moeten zoeken om geld te halen.” Hij zegt het komende week in een gesprek met de gemeente te zullen aankaarten.

Stickers

Op alle oude automaten waar vanaf 1 juli niet meer met een bankpas kan worden betaald, worden stickers geplakt met uitleg in Nederlands en Engels over de tijdelijke beperkte betaalmogelijkheid. De gemeente zegt dat buiten de singels, met name bij drukkere plekken zoals winkels, al wel nieuwe automaten zijn geplaatst.

De vertraging wordt veroorzaakt door de strengere eisen die sinds dit jaar gesteld worden aan veiligheid rond plaatsen van de betaalzuilen. „Bij elk verzoek voor aan- of afsluiting dient een apart bodemonderzoek te worden bijgevoegd.” Ook is een onderdeel voor de automaat niet op tijd geleverd, aldus de gemeente.

Leon Gadet, voorzitter van buurtnetwerk Amby, zegt van de vertraging met plaatsing van de nieuwe automaten op de hoogte te zijn. „Aan het ongemak dat zoiets met zich meebrengt, had ik eerlijk gezegd nog niet gedacht. Ja, dat kan lastig zijn voor wie in Amby wil winkelen en een muntje nodig heeft. Ik heb er geen pasklaar antwoord op. Ik zal wel een bericht rondsturen via de kanalen van ons buurtnetwerk.”

Volg nieuws uit jouw gemeente via Facebook

De Limburger heeft voor alle 31 gemeenten een eigen Facebookgroep met het laatste plaatselijke nieuws.

> Neem een kijkje