Ivo’s Formule 1-blog: Niki Lauda

Print
Ivo’s Formule 1-blog: Niki Lauda

Ivo Op den Camp, Formule 1-verslaggever van de Limburgse kranten, doet dit weekeinde verslag van de race in Oostenrijk. In deze blog pleit hij voor een mooi eerbetoon aan de onlangs overleden Niki Lauda.

Hij is er niet en toch is hij alom aanwezig: Niki Lauda. Geen betere plek voor een mooi eerbetoon aan het onlangs overleden Formule 1-icoon dan in zijn vaderland. Bij de ingang van de paddock staat de Ferrari 312T waarmee hij in 1975 zijn eerste van drie wereldtitels veroverde. De bolide met die prachtige hoge luchthapper en het sierlijke, vanaf dat moment zo kenmerkende lettertype waarmee zijn naam is weergegeven.

Het pareltje is echter de onderdoorgang die leidt van het hoofdgebouw op de Red Bull Ring naar het rennerskwartier. Deze fraai gedecoreerde tunnel was al voorzien van portretfoto’s van legendarische wereldkampioenen, met daarbij geluidsfragmenten uit de tijd dat de betreffende coureur naam en faam maakte. Ieder jaar weer luister ik stilletjes naar Jim Clark, die als het ware zijn dood aankondigt in de wetenschap dat zijn Lotus een hele snelle, maar ook hele gevaarlijke auto is.

Eregalerij

Aan de andere zijde van de tunnel is nu een eregalerij ingericht ter nagedachtenis aan Niki Lauda. Stuk voor stuk indringende foto’s, van triomf tot tragedie. Niets verhullend, precies zoals Lauda het gewild zou hebben. Een coureur zo puur als maar kan, zonder franje, zonder opsmuk; what you see is what you get. Confronterend zijn ze deels, de foto’s. Lauda met zijn geblakerde en verbonden gezicht, een paar weken na die bloedstollende crash op de Nürburgring waar hij in 1976 bijna levend verbrandde.

Er zullen niet veel multimiljonairs en succesvolle zakenlui - want ook dat was Lauda – zijn geweest die zo wars waren van uiterlijk vertoon. In de paddock liep Lauda doorgaans in een versleten spijkerbroek en een slobbertrui. Operaties om zijn gehavende uiterlijk te camoufleren liet hij niet uitvoeren. Mooi was dat Lauda in zekere zin altijd dat kind bleef, op zoek naar verwondering en spanning, op het ondeugende af. Ooit interviewde ik hem in Wenen en was het de bedoeling om foto’s te maken in de cockpit van een van zijn vliegtuigen, die als Lauda Air werden ingezet voor verre bestemmingen. De pret die hij beleefde nadat hij erin was geslaagd de fotograaf en mij met een list door de beveiliging te krijgen, staat me nog helder voor de geest.

Volksheld

Die Niki Lauda, een volksheld, had op de toenmalige Österreichring een naar hem vernoemde bocht. Maar nadat Dietrich Mateschitz het verouderde en verloederde circuit van de ondergang redde door een gigantische renovatie was de Niki-Lauda-Kurve er plotseling niet meer. De naam was voor veel poen verkocht aan Pirelli, de bandenfabrikant die de huidige Formule 1-bolides voorziet van rubber. De Oostenrijkse media pleiten nu voor een terugkeer van de Niki-Lauda-Kurve, als eerbetoon. Of het zover komt, is daags voor de Grand Prix nog onduidelijk. Schande dat het een discussiepunt moet zijn. Maar ja, hebben wij daar in ons land niet ook ervaring mee, hè Amsterdam?

Ivo’s Formule 1-blog: Niki Lauda
Ivo’s Formule 1-blog: Niki Lauda
Ivo’s Formule 1-blog: Niki Lauda

Speel gratis mee met het Formule 1-spel

Daag je vrienden uit in een subpoule en win!

Voorspel bij elke Grand Prix de kwalificatie & uitslag en maak kans op mooie prijzen.

> delimburger.nl/f1