Magistrale Verstappen brengt Oranje-fans in extase met triomf in GP Oostenrijk

Print

Afbeelding: Getty Images

Max Verstappen heeft zondag na een fabelachtige inhaalrace de overwinning voor zich opgeëist in de Grand Prix van Oostenrijk. Tienduizenden Nederlanders beleefden daarmee een herhaling van vorig jaar toen de Limburger ook in Spielberg zegevierde.

Verstappen had een dramatische start op de Red Bull Ring. Een softwareprobleem bij de start leek Verstappen een mogelijke overwinning te kosten. Bij het doven van de rode lampen kwam de versnelling korte tijd in een neutrale stand terecht, waardoor de Red Bull-coureur zeer traag van zijn plek kwam. Verstappen viel terug naar de zevende plaats, maar dat was het sein voor een fenomenale inhaalrace die uitmondde in de tweede overwinning op rij in Oostenrijk.

Lees ook: Verstappen: Als inhaalactie op Leclerc bestraft wordt, wat moet ik dan nog in de Formule 1?

“Na de start dacht ik: het is over. Maar na de pitstop vloog ik. Geweldig om hier voor al die fans te winnen. Ik ben zo blij voor het team en voor Honda. Eindelijk is het gelukt.”

Kloof
Een achtervolging in plaats van meteen een duel om de eerste plek, waar Verstappen en zijn fans op grond van zijn plek in de eerste startrij zo op gehoopt hadden. De kloof naar Mercedes en Ferrari, die de eerste acht races niet leek te dichten, was kleiner geworden. Dat had vooral te maken met de voorvleugel, op aerodynamisch vlak dit seizoen dé achilleshiel van de RB15.

De nieuwste versie werd in Spielberg gemonteerd en bracht de bolide van Verstappen dichterbij de top. Het resulteerde prompt in een derde kwalificatietijd, die vanwege een straf voor Lewis Hamilton werd omgezet in een tweede startplek op de eerst rij naast Charles Leclerc in de Ferrari.

Oranje gloed
De 28.000 Verstappen-fans die de tribunes voorzagen van een oranje gloed konden hun lol niet op. Ze waren naar Oostenrijk vertrokken met weinig hoop op succes. Nu gloorde er plotseling een herhaling van vorig jaar, toen Verstappen won. Dat ging destijds gepaard met het nodige geluk; beide Mercedes-rijders vielen uit. Een portie mazzel zou nu ook nodig zijn, zo waarschuwde Verstappen voor te groot optimisme. “Want we komen nog altijd snelheid tekort ten opzichte van Mercedes en Ferrari, zeker op die lange rechte stukken hier.”

Een goede start zou alvast helpen, in combinatie met wellicht een ietwat afwijkende strategie. Leclerc vertrok op zachte banden; Verstappen op de zogenoemde mediums, wat inhield dat de Limburger meer strategische speelruimte zou hebben. De slechte start zorgde ervoor dat alle plannetjes de prullenbak in konden. Verstappen kwam op de zevende plaats achter Räikkönen en Norris terecht en moest door het gebrek aan topsnelheid alle trucs aanwenden om het tweetal voorbij te komen.

Pitstops
Daarna brak de tijd van de pitstops aan. Verstappen ging als laatste van de top-5, maar won een plekje doordat Hamilton besloot ook de voorvleugel van zijn Mercedes te vervangen. Met van de top-5 de meest verse banden won Verstappen terrein. Vettel ging er, na een uitgekiende manoeuvre in bocht 3 als eerste aan. Even was er paniek, omdat Verstappen vermoedde dat zijn motor vermogen verloor, maar nauwelijks twee minuten later zette de Limburger ook Bottas opzij, waarna de jacht op leider Leclerc kon beginnen.

Beetje bij beetje maakte Verstappen terrein goed, maar het einde van de race kwam ook nabij. Maar een Verstappen geeft nooit op en drie rondes voor het einde volgde de aanval, die resulteerde in een kleine touché die nog door de stewards wordt onderzocht.    

Later meer.