rapport

Vliegtuigen Luik vliegen te laag boven Zuid-Limburg

Print
Vliegtuigen Luik vliegen te laag boven Zuid-Limburg

Foto ter illustratie. Afbeelding: Rob Oostwegel

Gronsveld / Eckelrade / Noorbeek / Mheer / Ulvend / Sint Geertruid / Cadier en Keer / Mesch / Oost-Maarland / Withuis / Rijckholt / Bergenhuizen / Terlinden / Banholt / Bemelen / Margraten / Scheulder / Eijsden / Mariadorp / Maastricht -

Vliegtuigen van en naar Liège Airport vliegen te vaak en te laag boven het onderste stukje Zuid-Limburg. Dat toont nu ook een onafhankelijk rapport aan.

Minister Cora van Nieuwenhuizen gaat opnieuw in gesprek met de Belgische autoriteiten. De minister van Infrastructuur en Waterstaat liet een onafhankelijke expert onderzoek doen naar de overlast van vliegtuigen van en naar vliegveld Bierset. Die vliegtuigen mogen alleen als het echt niet anders kan een stukje luchtruim boven de dorpen Eijsden, Withuis en Mesch gebruiken. De praktijk is anders: 13 procent van de landende vluchten en 3 tot 5 procent van de vertrekkende toestellen vliegt over het uiterste zuiden van Zuid-Limburg.

Afspraken

Het vliegverkeer daar wordt gecontroleerd door de Belgische luchtverkeersleiding. Dat is het gevolg van afspraken in 2013 naar aanleiding van een aantal incidenten. In plaats van de grillige landsgrens tussen België en Nederland aan te houden, werd een bijna rechte grens in het luchtruim afgesproken. Het onderste puntje van Zuid-Limburg wordt nu behandeld door de Belgische luchtverkeersleiding Skeyes.

Liège Airport, de grootste vrachtluchthaven van België, is dag en nacht open en ligt 20 kilometer van Eijsden-Margraten. Volgens Skeyes wordt alleen boven Eijsden-Margraten gevlogen als er sprake is van ‘operationele noodzaak’. Dat is kennelijk vaak het geval tijdens piekuren in de late avond en vroege nacht. Uit het rapport blijkt dat vliegtuigen op 900 meter hoogte over de dorpjes komen, terwijl minimaal 1200 meter de afspraak is. Skeyes beweert dat dit om technische redenen vaak niet anders kan.

Minister Van Nieuwenhuizen wil de Nederlandse luchtverkeersleiding (LVNL) vragen de Belgische collega’s tips te geven hoe nachtelijke hinder kan worden beperkt.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen