Subsidieaanvraag voor aanleg fietsbrug bij sluis van Borgharen

Print
Subsidieaanvraag voor aanleg fietsbrug bij sluis van Borgharen

De stuw van Borgharen heeft al een fietsbrug. Voor een fietsbrug bij de sluis is subsidie aangevraagd. Afbeelding: Loraine Bodewes

Maastricht / Itteren -

Het heeft er alle schijn van dat de fietsbrug bij de sluis van Borgharen er komt. De brug moet fiets- en wandelroutes aan weerszijden van de Maas met elkaar verbinden.

De gemeente Maastricht heeft een aanvullende subsidieaanvraag ingediend bij de provincie Limburg voor de bouw van de fietsbrug. De totale kosten worden geschat op 2,3 miljoen euro. Het is de bedoeling dat gemeente en provincie elk de helft van dat bedrag voor hun rekening nemen.

Haalbaar

De voorbije twee jaar is intensief overleg gevoerd met Rijkswaterstaat over de verschillende varianten. Daar is een principeakkoord uitgekomen over de bouw van een losstaande en hoogwatervrije fietsbrug, ongeveer driehonderd meter ten noorden van de stuw. Volgens de gemeente is dat de enig haalbare oplossing, die bovendien op draagvlak kan rekenen van de omliggende buurten.

Met de nieuwe brug worden de fiets- en wandelroutes aan beide kanten van de Maas met elkaar verbonden: de fietsroutes vanuit het Heuvelland via de Geusselt en het Buitengoed Geul en Maas (de Landgoederenzone) worden gekoppeld aan het Rivierpark Maasvallei en de Belgische Kempen. Dat moet de toeristische aantrekkingskracht van het gebied groter maken en bijdragen aan de totstandkoming van een grensoverschrijdend euregionaal rivierenpark Maasvallei.

Veilig en korter

Maar de brug is niet alleen goed nieuws voor de recreatieve fietser, benadrukt de gemeente in de subsidieaanvraag. Voor de inwoners van Itteren en Borgharen betekent het dat er een kortere, veilige en aantrekkelijke fietsroute naar de binnenstad komt.

Het plan voor een fietsbrug bij de stuw van Borgharen is niet nieuw. Al in november 2013 maakte de provincie er geld voor vrij in het Regiofonds. De gemeente zette het echter in de ijskast omdat het financieel niet haalbaar werd geacht. Sinds 2016 wordt er opnieuw gezocht een haalbare variant.