Minister betreurt onrust over proefscenario nachtvluchten op Maastricht Aachen Airport

Print
Minister betreurt onrust over proefscenario nachtvluchten op Maastricht Aachen Airport

In een van de onderzochte scenario’s voor de luchtvaartnota specialiseert MAA zich in vrachtvluchten. Afbeelding: Mitchell Giebels

Maastricht-Airport / Gronsveld / Eckelrade / Noorbeek / Mheer / Ulvend / Sint Geertruid / Cadier en Keer / Mesch / Oost-Maarland / Withuis / Rijckholt / Bergenhuizen / Terlinden / Banholt / Bemelen / Margraten / Scheulder / Eijsden / Mariadorp -

Minister Cora van Nieuwenhuizen betreurt de onrust die is ontstaan naar aanleiding van een onderzoek naar de toekomst van de luchtvaart. Eén van de onderzochte scenario’s in dat onderzoek gaat uit van nachtvluchten op Maastricht Aachen Airport (MAA).

Dat zegt de minister in antwoord op Kamervragen van Lammert van Raan van de Partij voor de Dieren (PvdD).

Hoekpunten

Ter voorbereiding van de Luchtvaartnota voor de komende dertig jaren worden diverse opties en alternatieven uitgewerkt. In die scenario’s worden ‘de hoekpunten van het speelveld’ opgezocht. Dat gebeurt volgens de minister om de effecten ten opzichte van elkaar te kunnen toetsen in een milieueffectrapportage. Onderzocht wordt wat er gebeurt als het huidige luchtvaartbeleid wordt voortgezet, maar ook wat het effect is als klimaat- en milieunormen worden nageleefd. Ten derde is er de optie dat de groei zich concentreert op Schiphol.

Vrachtluchthaven

In het vierde scenario wordt de groei van de Nederlandse luchtvaart verdeeld over regionale luchthavens. MAA mag in die verkenning doorgroeien naar 30.000 vliegbewegingen. Het huidige plafond is 25.000 vluchten. Eindhoven Airport mag doorgroeien naar 70.000 vliegbewegingen en Lelystad naar 45.000. MAA specialiseert zich in dat scenario als vrachtluchthaven, mag weer de volledige baanlengte van 2750 meter gebruiken en is alleen tussen 2.00 en 5.00 uur gesloten.

In een reactie op een artikel hierover in De Limburger liet de provincie weten vast te willen houden aan de huidige nachtsluiting van het vliegveld.

Lees ook:Nachtvluchten op Maastricht Airport in toekomst niet uitgesloten

Minister Van Nieuwenhuizen zegt dat varianten van de nachtsluiting worden beoordeeld met het doel om zorgvuldig de effecten op de gezondheid in kaart te brengen. Ze betreurt het als naar aanleiding van het bericht onrust is ontstaan.

Bierset

PvdD-Kamerlid Van Raan heeft ook aan de minister gevraagd waarom nog steeds veel vliegtuigen van Liège Airport over Eijsden-Margraten vliegen. Van Nieuwenhuizen antwoordt dat ze met de Belgische autoriteiten gaat praten over maatregelen om de overlast te beperken. Dat doet ze naar aanleiding van een onafhankelijke analyse die uitwijst dat er onnodig vaak en te laag vanuit Bierset over Eijsden-Margraten wordt gevlogen.

Openbaar

De minister weigert een aantal stukken over die kwestie openbaar te maken, ondanks een WOB-verzoek van Eijsdenaar Rob Hoenen. Volgens Van Nieuwenhuizen is dat omdat de Belgische autoriteiten daar bezwaar tegen hebben. „De Belgische overheid heeft de bestaande wettelijke mogelijkheden gebruikt om niet geheel inzage te geven in onderliggende documenten.” De minister zegt dat ze haar uiterste best doet om de geluidshinder in de omgeving van Eijsden te verminderen.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen