NPO direct aan de slag met beoordelen bidbooks

Print
NPO direct aan de slag met beoordelen bidbooks

Afbeelding: ANP Kippa

Maastricht / Itteren -

Nu de vijf bidbooks van de steden die het Eurovisiesongfestival willen organiseren binnen zijn, gaat het team dat verantwoordelijk is voor de organisatie van het evenement direct aan de slag met het beoordelen van de plannen.

Er is geen tijd te verliezen, zegt uitvoerend producent Sietse Bakker in gesprek met het ANP. Rotterdam, Den Bosch, Arnhem, Utrecht en Maastricht hebben zich aangemeld.

Songfestival Maastricht bidbook Burgemeester. Video: De Limburger

Veel tijd nodig

„Wij gaan zo meteen hier achter bij de NPO in een zaaltje eens heel goed naar de bidbooks kijken. En als ik de bidbooks zo zie denk ik dat we daar niet voor het avondeten klaar mee zijn, dus het zal ook de komende dagen en volgende week nog tijd van ons vragen”, aldus Bakker.

Luister De Limburger

Jos van den Camp spreekt met collega en Songfestivalvolger Ruud Maas die de aanbieding van het bidbook in Hilversum bijwoonde. ,,Maastricht maakt goede kans. Maar vlak de kansen van Rotterdam ook niet uit,’’ zegt hij. (duur 6 minuten en 40 seconden):

Lees ook: NPO: ‘Keuze voor Eurovisie Songfestival in Maastricht is nog niet gemaakt’

Lijst van eisen

De lijst van eisen, die een aantal weken geleden naar de steden met interesse is gestuurd, wordt helemaal afgewerkt en vervolgens moeten er afwegingen worden gemaakt. „Is er een locatiebezoek nodig, hebben we vragen of tekent het zich duidelijk af dat we één, twee of drie steden hebben die doorgaan in de strijd en misschien één of twee die afvallen? Maar daarvoor zullen we eerst echt naar de bidbooks moeten gaan kijken. Pas dan kunnen we er iets zinnigs over zeggen”, aldus Bakker, die wel opmerkt dat het hoge woord er half augustus sowieso uit komt. „Je wilt namelijk ook gewoon met zo’n stad aan het werk. En daar is wat dat betreft geen tijd te verliezen.”

Penn te Strake over promotie Songfestival. Video: De Limburger

‘Meest complexe tv-show wereldwijd’

Bakker benadrukt dat een aantal punten zwaar weegt in de beoordeling. „Je produceert misschien wel de meest complexe tv-show wereldwijd”, legt hij uit. „Belangrijk is dat je een locatie hebt waar je de ruimte hebt om dat te doen. En vervolgens de stad zelf: heb je de hotelkamers en kun je het logistiek aan om niet alleen de bezoekers maar ook allerlei andere mensen die het aantrekt in de binnenstad te laten logeren?”

Lees ook:‘Songfestival-steden’ bieden bidbook aan: Maastricht wil ‘intieme sfeer’, Utrecht gaat voor tent

Geld over de brug

Tevens zal de stad of regio ook met geld over de brug moeten komen. „De stad zelf is de grote winnaar. Die gaat er jarenlang van profiteren”, schetst Bakker. „Tienduizenden mensen gaan geld uitgeven in die stad. De stad gaat heel veel persaandacht krijgen. Dan past het ook dat de rekening niet alleen bij de NPO komt te liggen maar ook dat de stad meebetaalt aan zo’n evenement.”