Kempen Airport in Budel wil nu eindelijk aan de slag met verlenging baan

Print
Kempen Airport in Budel wil nu eindelijk aan de slag met verlenging baan

Afbeelding: Jeroen Kuit

Budel / Laar / Weert / Altweerterheide / Stramproy / Tungelroy / Swartbroek -

Wil Kempen Airport de gaten die Eindhoven Airport laat vallen op kunnen vangen, dan is het verlengen van de baan noodzakelijk.

Jaren van praten en onderzoeken later, is het volgens commercieel directeur Noud Fransen van Kempen Airport tijd voor actie. ,,Het heeft voor iedereen voordelen. Het is nu een kwestie van centen en politieke wil.”

Het plan is niet nieuw: al jaren wordt er gesproken over het verleggen van de startbaan van het Budelse vliegveld. Een kleine ingreep zou je zeggen. Maar de weg richting Weert (Geuzendijk) en de hoogspanningsmast vormen kostbare obstakels. In het plan dat nu voorligt wordt de Geuzendijk omgelegd en wordt de start- en landingsbaan verlegd en met 360 meter verlengd (tot 1560 meter) richting het noordoosten. ,,Het plan is in een vergevorderd stadium, in die zin dat het ontwerp is gekeurd door Inspectie Leefomgeving en Transport”, zegt Noud Fransen van het vliegveld. ,,Ook begint de behoefte vanuit de regio voor meer zakelijk luchtverkeer dringend te worden.”

De gronden voor het omleggen van de Geuzendijk zijn al in het bezit van het vliegveld. ,,Alle aanpassingen op het vliegveld bekostigen we zelf”, zegt Fransen. ,,Maar voor de omlegging van de Geuzendijk en de hoogspanningsmast, hebben we hulp van bijvoorbeeld de provincie hard nodig.” Hij schat die kosten op tussen de vijf en tien miljoen euro.

Draagvlak

Volgens Fransen staat zowel de gemeente Cranendonck als de gemeenschap van Budel-Dorplein achter het plan. ,,Deze baanverlegging heeft eigenlijk voor iedereen voordelen”, zegt Noud Fransen. ,,Het reduceert geluidshinder voor de kernen, vergroot de veiligheid voor industriepark Metalot en vergroot het vestigingsklimaat in de regio voor ondernemers en bedrijven.”

Op dit moment kan Eindhoven Airport geenszins voldoen aan de vraag naar zakenvluchten vanuit de regio. De beschikbare ‘slots’ zitten vaak al ruim van tevoren vol, terwijl zakenvluchten juist flexibiliteit vergen. Ook Kempen Airport kan dat probleem maar beperkt opvangen. Volgens Europese regelgeving is de start- en landingsbaan namelijk te kort voor bepaalde commerciële vluchten. Volgens Fransen hoeft men niet bang te zijn dat er grote (passagiers)toestellen gaan landen op het Budelse vliegveld: ,,Als je dat zou willen dan zou de oppervlakte van de luchthaven zes keer zo groot moeten zijn. De klasse van de luchthaven blijft exact hetzelfde. Het blijft bij dezelfde toestellen. Vaak met maximaal zo’n tien passagiersstoelen.” Ook denkt Fransen dat het aantal vliegbewegingen - dat nu rond de 50.000 per jaar ligt - met 1000 zal toenemen. Op dit moment biedt het luchthavenbesluit ruimte voor 139.000 vliegbewegingen.

Als het aan Fransen ligt kunnen de vergunningen binnen anderhalf jaar rond zijn en kan worden begonnen. ,,Het is zaak dat we nu met de provincie om tafel gaan. We worden door diverse grote partijen en ondernemersverenigingen gesteund in onze lobby. Het is nu een kwestie van centen en politieke wil.”

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen