Klap voor Noord-Limburg: 250 banen weg bij Inalfa

Print
Klap voor Noord-Limburg: 250 banen weg bij Inalfa

Afbeelding: Gé Hirdes

VENRAY / Oostrum / Oirlo / Leunen / Castenray / Heide / Ysselsteyn / Geijsteren / Veulen / Merselo / Vredepeel / Smakt / Wanssum / Blitterswijck -

Het Venrayse Inalfa Roof Systems, producent van autoschuifdaken, schrapt in zijn vestiging te Venray ruim honderd vaste banen, zo meldt FNV-bestuurder Mustafa Karic.

Daarnaast zijn volgens hem 150 uitzendkrachten naar huis gestuurd.

Met de vakbonden heeft het bedrijf vorige week een akkoord gesloten over een sociaal plan, dat voorziet in vrijwillig vertrek en vervroegde uittreding. Gedwongen ontslagen worden echter niet uitgesloten.

Begin dit jaar werd al bekend dat het bedrijf wilde reorganiseren. Over hoeveel van de 6000 banen wereldwijd en destijds circa 800 banen in Venray zouden verdwijnen, bestond geen duidelijkheid. Karic: „Het gaat niet goed. Inalfa moet enorm bezuinigen.”

Geen inzicht

De bonden hebben geen inzicht gekregen in de financiële stukken van Inalfa wegens concurrentiegevoelige informatie. Niettemin zijn ze door hun contacten met de ondernemingsraad overtuigd geraakt van de noodzaak van de ingreep.

Vakbondsbestuurder Karic heeft de indruk dat met de huidige reorganisatie Inalfa al zijn doel heeft bereikt. „Wij gaan ervan uit dat het hierbij blijft.”

In 2017 schreef Inalfa voor het eerst sinds 2009 rode cijfers: een verlies van 29,9 miljoen euro. Ondanks een reeks besparingen (voor 40 miljoen euro) bleek het financiële tij moeilijk te keren. Ook vorig jaar leed het bedrijf verlies.

Onzekerheid

Net als de autofabrikanten zelf gaat ook de industrie van toeleveranciers gebukt onder de grote onzekerheid in de markt. Als gevolg van het dieselschandaal, de nieuwe uitstoottests, de dreigende Brexit en de handelsconflicten hapert de vraag naar nieuwe auto’s, dus ook naar personenwagens met schuif- en panoramadaken van Inalfa.

Inalfa is sinds 2011 in handen van het Chinese staatsbedrijf BHAP. Het heeft als hoofdlocatie Venray (deels productie, deels ontwikkeling), terwijl andere productiesites in de buurt van autoproducenten zitten, in de Verenigde Staten (vier stuks), China (vijf), Zuid-Korea (twee) en in Mexico, Brazilië, Duitsland, Slowakije, Japan en Polen. Vooral de fabriek in Polen is zwaar verliesgevend.

Bij Inalfa kon donderdagavond geen reactie worden verkregen.