Organiseren songfestival is geen ‘verdienmodel’

Print
Organiseren songfestival is geen ‘verdienmodel’

Afbeelding: De Limburger

Maastricht / Itteren -

Het organiseren van een Eurovisie Songfestival (ESF) is een financiële gok. Zo leden Wenen, Kopenhagen en Malmö ondanks ronkende toeristische prognoses (forse) verliezen.

Dat een stad het songfestival organiseert, betekent dus niet dat de zilvervloot binnenvaart. Tel Aviv, dat dit jaar het door Duncan Laurence gewonnen festival organiseerde, kon de show alleen maar rond krijgen nadat de nationale omroep van Israël 36 miljoen euro had geleend bij de landelijke overheid. Een verwachte toeristische opleving voor de stad is vooralsnog uitgebleven.

De nationale Portugese omroep bleef na het festival in Lissabon van 2018 met een tekort van vijf miljoen euro zitten omdat de opbrengsten van kaartverkoop, reclametijd en sponsoring achterbleven. Ook de stad zelf heeft de gemaakte kosten (totaal 23 miljoen euro) er nog niet uit.

Garant

Uit verkenningen van onder andere de Royal Bank of Scotland (RBS) blijkt dat organiserende steden de neiging hebben om de kosten te onderschatten en de inkomsten, vooral door toerisme, te overschatten.

Lees ook: Nog slechts twee steden over voor organisatie Songfestival

Volgens de spelregels moet een organiserende stad voor een aanzienlijk bedrag garant staan. Voor de editie van 2020 gaat het naar verluidt om vijftien miljoen euro. De totale kosten liggen rond de 25 tot 30 miljoen euro.

De tussen de dertig- en vijftigduizend mensen die tijdens het festival stad en streek bezoeken, zorgen voor inkomsten (hotels, eten, winkelen) en creëren banen. Wenen (2015), Kopenhagen (2014), Malmö (2013) en Bakoe (2012) konden de gemaakte kosten echter niet terugverdienen. Malmö deed het nog het beste door de kosten (destijds 19 miljoen) op 1 miljoen na terug te halen. Wenen stak 31 miljoen in het ESF en verdiende er 24, een verlies van 7 miljoen. Kopenhagen verdiende van de investering van 40 miljoen ongeveer de helft terug.

Moeilijk

Volgens RBS is een (bescheiden) positief effect op het toerisme en de lokale economie op de korte termijn een feit. Een toeristisch effect op langere termijn is veel moeilijker te kwantificeren. Dat geldt ook voor veel andere positieve effecten zoals toegenomen prestige, sociale cohesie, en gevoelens van trots.

Lees ook: Songfestival is veel meer dan een kitscherige liedjeswedstrijd