Geen koude douche en drink voldoende: zo houd je je hoofd koel tijdens code oranje

Print
Geen koude douche en drink voldoende: zo houd je je hoofd koel tijdens code oranje

Afbeelding: iStock/KNMI

Het wordt warm de komende dagen. Heel warm. Dat betekent behalve genieten bij het zwembad ook klotsende oksels en klamme nachten. Hoe houd je het hoofd koel bij temperaturen boven de 35 graden?

In heel Nederland, behalve in het Waddengebied, heeft het KNMI code oranje afgegeven. Het RIVM heeft het nationaal hitteplan afgekondigd, waarin een aantal tips worden gegeven hoe om te gaan met de hitte.

- Drink voldoende. Zorg ervoor dat je voldoende drinkt, ook als je geen dorst hebt. Je drinkt te weinig als je minder plast dan gebruikelijk of als de urine donker van kleur is. Bedenk dat je ook ongemerkt veel vocht verliest door transpiratie. Matig het gebruik van alcohol. Zorg dat je altijd een flesje water bij de hand hebt, zeker als je naar buiten gaat of met de auto op pad gaat.

- Hou jezelf koel. Draag dunne kleding. Blijf in de schaduw en beperk lichamelijke inspanning in de middag (tussen 12.00 en 16.00 uur). Maak gebruik van de koelere ochtend en avond om boodschappen te doen of te wandelen. Neem een (voeten)bad of douche en zoek verkoeling onder een boom of bij het water.

- Hou je woning koel. Opwarming van de woning kan worden beperkt door tijdig gebruik te maken van zonwering, ventilator of, indien aanwezig, airconditioning. Zorg voor permanente ventilatie door ventilatieroosters open te houden en ramen op een kier te zetten. Zorg voor extra frisse lucht door het openen van ramen en/of deuren op tijdstippen dat het buiten koeler is, zoals ‘s avonds, ‘s nachts en ‘s ochtends.

- Zorg voor elkaar. Let bij warm weer extra op mensen in je omgeving die je hulp kunnen gebruiken. Dat geldt vooral tijdens de vakantieperiode, wanneer familieleden en verzorgers weg kunnen zijn.

Het RIVM wijst erop dat het aanhoudend warme weer vooral een gezondheidsrisico vormt voor ouderen, chronisch zieken en mensen met overgewicht. Ook mensen die niet goed voor zichzelf kunnen zorgen hebben op warme dagen meer aandacht van anderen nodig om voldoende te drinken en koel te blijven.

Lees ook: ‘Hitteplan redde al duizenden mensen het leven’

Kinderen zijn kwetsbaar voor hitte omdat ze niet altijd zelf in staat zijn om maatregelen te nemen om oververhitting te voorkomen.

Zo overleef je de tropische nachten

1. Neem een warme douche

Een koude douche zul je bedoelen? Nee dus, zegt Gerard Kerkhof, emeritus hoogleraar psychofysiologie van de Universiteit van Amsterdam:. ,,Met een warme douche zet je het thermoregulatiesysteem in werking en dat is wat je wilt om af te koelen. Daarmee zet je perifere vaten (de (slag)aders die net onder de huid liggen, red.) in werking en neemt je lichaamstemperatuur af.’’

2. Vermijd alcohol

Zomer = terrasjesperiode, maar drink met mate. Alcohol jaagt je lichaamstemperatuur omhoog in en droogt je uit, wat niet bevorderlijk is voor je nachtrust. Drink daarom liever een glas water voor het slapengaan, om het uitdrogen (door onder meer zweten) tot een minimum te beperken.

3. Wel of geen seks?

Over liefde bedrijven zijn de meningen verdeeld. Het is misschien niet heel romantisch, maar alleen slapen is een stuk koeler. Kerkhof is juist een voorstander: ,,Seks is altijd goed. Gewoon doen.’’

4. Kies de juiste lakens

Lakens van synthetische stoffen zijn geen aanrader, die laten geen lucht door. Katoen doet dat daarentegen wel. Neem dus een lichte variant in een lichte kleur, zodat je lichaam dat beetje luchtverplaatsing in de kamer ook effectief voelt. Een ventilator helpt daarbij nog extra. Voor de echte koele kikkers: voor het slapen gaan je lakens in een tas stoppen en in de vriezer of koelkast leggen.

5. Verkoelingsmethoden

- slapen met een warmwaterkruik uit de diepvries

- een koelpad onder je voeten leggen die eigenlijk bedoeld is voor je huisdier

- huis door laten tochten door ‘s avonds laat alles open te gooien

- gordijnen gedeeltelijk open te laten zodat de frisse lucht niet wordt geblokkeerd

- een bevroren fles voor de ventilator leggen

- een vochtig laken voor het open raam hangen

- een washandje met ijsblokjes dat je af en toe op je lichaam legt

- een kom ijswater naast je bed waar je zo nu en dan je voeten in stopt

6. TV en computer niet op standby

Schakel alle elektronica uit en trek zo veel mogelijk elektrische apparaten uit het stopcontact. Die spullen genereren zelfs in slaapstand enige warmte.

7. Ramen en roosters dicht overdag

Houd ramen en luchtroosters overdag dicht als het buiten warmer is dan binnen, doe ze pas open als het buiten is afgekoeld.