Vaker problemen op Limburgse wegen door verouderde bruggen

Print
Vaker problemen op Limburgse wegen door verouderde bruggen

In Limburg gaat het daarbij om de A73-tunnels, de stuwen in de Maas, de brug in Itteren en het A76-viaduct in de Daelderweg bij Nuth. Dit zijn de locaties die écht spoedeisend zijn, legt een woordvoerder van Rijkswaterstaat uit. Afbeelding: Richard Fieten

Roermond -

Limburg moet de komende jaren rekening houden met meer storingen aan bruggen, viaducten en stuwen. Ook zal er meer overlast zijn door onderhoudswerk aan dergelijke bouwwerken. Zo gaat de A79 tussen Heerlen en Maastricht in 2020 en 2021 flink op de schop.

Dat meldt Rijkswaterstaat in een toelichting op documenten die De Limburger heeft opgevraagd. Alleen al voor de reguliere planning van onderhoud aan bruggen en viaducten op de snelwegen staan de komende zes jaar ruim tweehonderd grote en kleine maatregelen op de lijst. Dat varieert van het herstellen van schade aan draagconstructies tot het vastzetten van een leuning.

Oude technieken

Brancheorganisatie Bouwend Nederland waarschuwde vorige maand voor de enorme economische schade als bruggen en viaducten in Nederland onverwachts gesloten moeten worden. Dat risico neemt toe omdat veel van die bouwwerken stammen uit de vijftiger en zestiger jaren van de vorige eeuw. In Limburg zijn sommige objecten nog veel ouder, vertelt adviseur assetmanagement Herbert Michon van Rijkswaterstaat. Stuwen en sluizen in de Maas stammen soms al uit de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. „Die bevatten oude technieken die inmiddels hun zorg eisen.”

Levensduur

Hoewel veel ‘kunstwerken’, zoals de bouwwerken bij Rijkswaterstaat worden genoemd, het einde van hun berekende levensduur naderen, worden ze niet zomaar vervangen. Vorig jaar maakte het ministerie van Infrastructuur anderhalf miljard euro vrij voor groot onderhoud tot 2028 aan tachtig bruggen en tunnels. In Limburg gaat het daarbij om de A73-tunnels, de stuwen in de Maas, de brug in Itteren en het A76-viaduct in de Daelderweg bij Nuth. Dit zijn de locaties die écht spoedeisend zijn, legt een woordvoerder van Rijkswaterstaat uit. De lijst met de reguliere planning bevat ook locaties waar soms flinke ingrepen nodig zijn, maar die niet bovenaan de prioriteitenlijst staan. Per locatie wordt doorlopend gekeken of werk meteen moet gebeuren, of uitgesteld kan worden om te voorkomen dat alle kosten in één keer op de begroting komen. „Daarbij moeten we soms heel scherpe keuzes maken,” stelt Michons collega Hans van Wanrooij.

Lees ook: Kunst en vliegwerk voor de verouderde ‘kunstwerken’ van Rijkswaterstaat

A79

Indien mogelijk wordt werk opgespaard tot het gecombineerd kan worden met één grote onderhoudsbeurt. Zo gaat de A79 tussen Heerlen en Maastricht in 2020 en 2021 flink op de schop en worden meteen de bruggen en viaducten aangepakt. De klus moet nog aanbesteed worden. Rijkswaterstaat denkt dat automobilisten over langere periodes maar één rijbaan kunnen gebruiken.