Kleurencombinatie blauw-zilver niet exclusief voor Red Bull

Print
Kleurencombinatie blauw-zilver niet exclusief voor Red Bull

Afbeelding: Getty Images

Frisdrankenfabrikant Red Bull kan geen exclusief recht doen gelden op reclame-uitingen of verpakkingen met de kleurencombinatie blauw en zilver, de vaste kleuren van het merk.

Dat heeft het Europees Hof van Justitie bepaald.

Het verzoek van Red Bull uit 2002 om de kleuren blauw en zilver als merk te registreren, was achtereenvolgens door het Europees Merkenbureau en het Gerecht van de Europese Unie afgewezen. Het Oostenrijkse bedrijf ging daartegen in beroep, maar heeft nu in laatste instantie ook bij het Europees Hof nul op het rekest gekregen.

In de aanvraag ging het om alle mogelijke combinaties van de twee kleuren, waarbij elke kleur 50 procent omvat. Maar daarmee zou het voor andere bedrijven vrijwel onmogelijk zijn die kleurencombinatie nog te gebruiken. Een reclamebureau had daartegen een zaak aangespannen.

Het verzoek van Red Bull was onvoldoende „onderscheidend”, zo bepaalden Merkenbureau en Gerecht al eerder. In zijn algemeenheid kunnen kleuren niet als merk worden geregistreerd, tenzij die overduidelijk op een tevoren bepaalde en duurzame wijze met elkaar verbonden zijn. Dat was bij de aanvraag van Red Bull niet het geval.

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →