Na de zomer weekenden vol Linda de Mol op tv

Print
Na de zomer weekenden vol Linda de Mol op tv

Afbeelding: RTL

Er is geen ontkomen aan Linda de Mol op televisie na de zomer. Zowel SBS 6 als RTL 4 zet de tv-koningin in om kijkers te trekken. Dat blijkt uit de nieuwste uitzendschema’s. Een overkill? ,,Van Linda de Mol krijgt de kijker niet snel genoeg.”

Na elf jaar in dienst bij RTL stapte De Mol deze maand over naar Talpa, waar ze het paradepaardje wordt van de weekenden van SBS 6. Op zaterdagavond is ze te zien met spelshow Ik hou van Holland, op zondagavond met Miljoenenjacht. Beide titels trokken op RTL 4 gegarandeerd een miljoenenpubliek en het is afwachten hoe de programma’s scoren bij de concurrent.

RTL is ‘zijn’ koningin komend tv-seizoen overigens nog niet helemaal kwijt: fans kunnen op zondag na Miljoenenjacht naar RTL 4 zappen voor Linda’s dramaserie Familie Kruys, die om 21.30 uur begint. Maar zelfs de niet-fans zullen zich niet de grote hoeveelheid De Mol storen, verwacht mediadeskundige Maiko Valentijn van Mediacom. ,,Linda is als merk zo sterk, daar komt niet zo snel een overkill van.”

Hij vraagt zich wel af over Familie Kruys net zulke goede kijkcijfers als voorgaande seizoenen zal trekken, toen de serie veel ‘doorkijkers’ had van Miljoenenjacht op RTL 4. ,,Familie Kruys is nooit zo’n kijkcijfertopper geweest als Gooische Vrouwen of Divorce. En het publiek van Expeditie Robinson, dat er straks aan voorafgaat, is denk ik niet direct de Familie Kruys-kijker.”

Nagel aan de doodskist

Valentijn snapt wel goed dat RTL Robinson van 5 naar 4 haalt. ,,Het is een slimme en logische stap, maar ook een heel verdedigende in de strijd met SBS 6. Het brengt misschien ook wel wat verjonging naar RTL 4”, aldus Valentijn. Hij hoopt dat de verhuizing niet het effect teweeg brengt wat de verplaatsing van DWDD naar NPO 1 voor NPO 3 betekende. ,,Dat was de nagel aan de doodskist voor die zender. Expeditie Robinson is belangrijk voor RTL 5. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan opvangen.”

En SBS 6, gaat dat scoren met dé tv-koningin aan boord? De mediadeskundige vindt het een ‘spannende’ strijd. ,,Ik snap helemaal wat SBS aan het doen is, om meer body en kwaliteit te krijgen, maar persoonlijk denk ik niet dat ze vergelijkbare kijkcijfers zullen halen als RTL. RTL heeft zich al bewezen, SBS is een zender in opbouw. Het kan zomaar zijn dat Ik hou van Holland en Miljoenenjacht, op RTL goed voor dik twee miljoen kijkers, een kwart van de kijkers verliest.”

En terwijl RTL 4 en SBS 6 elkaar de vliegen proberen af te vangen, zou Netflix heel goed de lachende derde kunnen worden, denkt Valentijn. ,,Want wat er nu gebeurt bij de commerciëlen is toch een verschraling van het aanbod.”

Concurrentie

In de uitzendschema’s, die onder adverteerders worden verspreid, is te zien met welke programma’s de tv-zenders dit najaar de concurrentie aangaan. Een korte samenvatting:

Vrijdag

NPO 1: Flikken Rotterdam en Bed & Breakfast

RTL4: The Voice Senior

SBS 6: Helden door de modder VIPS

Zaterdag

NPO 1: Beste Zangers en Dit Was Het Nieuws

RTL 4: Dancing With The Stars en realityserie Taboe

SBS 6: Ik hou van Holland en Echt Waar (eerder te zien op RTL 4 met Jack Spijkerman en Jamai)

Zondag

NPO 1: Onze Boerderij en Nick & Simon: The Dream

RTL 4: Expeditie Robinson en Familie Kruys

SBS 6: Miljoenenjacht en Flirty Dancing (een datingshow met Wendy van Dijk)

Je las zojuist een gratis artikel


Niet alle artikelen zijn gratis, want zogeheten Plus-artikelen zijn alleen te lezen door abonnees. Zonder abonnees kunnen we namelijk geen betrouwbare regionale journalistiek maken. Je leest al onze artikelen vanaf €4,50 per maand.

Bekijk de aanbieding →