Gevaarlijke berm vaak oorzaak van dodelijk ongeval

Print
Gevaarlijke berm vaak oorzaak van dodelijk ongeval

Bij deze botsing kwamen twee auto’ in de berm terecht. Afbeelding: 112mediautrecht

Gevaarlijke obstakels naast de weg zijn een opvallend grote oorzaak van dodelijke ongelukken op rijkswegen. Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat ongevallen op die wegen vaak fataal aflopen doordat bestuurders botsen op bomen, greppels of andere randzaken.

Het SWOV baseert zich op alle dodelijke verkeersongelukken op rijkswegen in 2017. Aan de hand van politiegegevens en beeldmateriaal van de ongevalslocaties gingen de onderzoekers voor elk ongeval na welke factoren een rol speelden bij het ontstaan en de afloop van dat specifieke ongeluk. Daaruit blijkt dat een botsing met bijvoorbeeld een boom of een stenen afscheiding in de berm op rijkswegen bovengemiddeld vaak fataal is.

Lees ook: Deze app beloont je als je in de auto niet op je smartphone kijkt

In 2017 vonden in totaal 63 dodelijke ongelukken plaats op rijkswegen. 25 keer kwam het slachtoffer om door een botsing met een obstakel náást de weg. Kop-staartaanrijdingen leidden tot 21 dodelijke ongelukken en frontale botsingen tot 8. Volgens de onderzoekers nemen bestuurders veelal te veel risico’s of letten ze onderweg onvoldoende op. Maar ook de inrichting van de berm is bepalend. De meeste ongelukken vonden plaats bij bermen die ‘weinig ruimte bieden voor menselijke fouten’, zo stelt het rapport.

Obstakelvrije zones

Het onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat is bedoeld om van die ongevallen te leren, en de omstandigheden op en rond de rijksweg aan te passen waar dat mogelijk is. Zo staan er nu, volgens het SWOV, nog op te veel plekken obstakels te dicht bij het wegdek en zijn die bovendien niet goed afgeschermd. Door die punten aan te pakken, onder meer door de inrichting van zogenoemde ‘obstakelvrije zones’, wil de overheid de stijging van het aantal verkeersdoden in Nederland afremmen. In 2018 steeg het aantal verkeersdoden op Nederlandse wegen namelijk tot 678, dat zijn er 65 meer dan een jaar eerder.