Maastricht start met vakken waar fietsen maximaal een uur mogen staan

Print
Maastricht start met vakken waar fietsen maximaal een uur mogen staan

In de Helmstraat geparkeerde fietsen zijn al jaren een doorn in het oog van ondernemers en voorbijgangers. Afbeelding: Loraine Bodewes

Maastricht / Itteren -

Om overlast van lang parkeren tegen te gaan start Maastricht in de Helmstraat een proef met vakken waar fietsen maximaal een uur mogen staan. Om dit te controleren wordt begonnen met infoborden en coaches.

Twee fietsparkeervakken moeten volgens de gemeente overlast van fout en langdurig gestalde fietsen in de Helmstraat, met name voor de ingang van de Albert Heijn-supermarkt, tegengaan. De fietsenrekken worden daar vanaf 9 september weggehaald. In de vakken, vergelijkbaar met parkeervakken voor auto’s, kunnen fietsen niet meer worden vastgeketend.

Handhaving

De fietsen mogen er maximaal een uur staan. Hoe de gemeente dat wil gaan controleren is nog de vraag, aldus een woordvoerder. „Dat gaan we nader uitwerken. Handhaving is de laatste stap in de aanpak.” De woordvoerder verwacht dat er vanaf oktober of november gehandhaafd gaat worden.

Leo Maathuis, voorzitter van de Fietsersbond afdeling Maastricht, is kritisch over het plan. „Zo’n vak wordt incidenteel gecontroleerd, daarna gaat iedereen weer zijn eigen gang. Bovendien is een uur een illusie, veel mensen zijn langer in de stad. Twee vakken is ook erg weinig. Maak er meer van, anders wordt het een ramp.” Wat dat betreft moet Maastricht accepteren dat het niet altijd sjiek en sjoen is in de stad, aldus Maathuis. „Als we mensen op de fiets willen krijgen, moet je accepteren dat er meer fietsen op stoepen geparkeerd staan. Er is een gebrek aan stallingen.”

Coaches

Bij de invoering van de fietsparkeervakken in de Helmstraat hanteert de gemeente dezelfde opzet als vorig jaar bij de aanpak van de ’wild’ gestalde fietsen op het Stationsplein. „We werken met een drietrapsraket. Eerst gaan we informeren en flyeren, daarna worden coaches ingezet die de fietsers uitleg geven en tot slot wordt overgegaan tot handhaving.”

De gemeente plaatst komende week borden met de mededeling dat de rekken binnenkort worden verwijderd. Geparkeerde fietsen worden gemerkt met de melding om de fiets weg te halen. Fietsen die er op 9 september nog staan, worden weggehaald en gestald in een depot aan de Gerardusweg. Wie zijn fiets langer dan een uur wil parkeren, kan terecht in de stalling onder het Vrijthof, zo meldt de gemeente.

Overlast

De fietsoverlast op het trottoir van de Helmstraat is al jaren een doorn in het oog van voorbijgangers, bezoekers en ondernemers. „Mensen die kort een winkel willen bezoeken, vinden geen plek en zetten hun fiets naast de volle rekken en belemmeren de doorgang”, aldus wethouder Gert-Jan Krabbendam in een brief aan de gemeenteraad waarin hij de proef aankondigt.

De Helmstraat is één van de hotspots in Maastricht voor wat betreft overlast door geparkeerde fietsen. Ook de Kattenstraat kampt met dat probleem. Er is met omwonenden gesproken over een aanpak, aldus de gemeente. Ze zegt bereid te zijn te kijken naar andere knelpunten in de stad. „Financiën spelen echter een rol bij de uitvoeringsmogelijkheden”, aldus de wethouder.