Dodehoektechniek voorkomt botsing tussen fietsers en openslaande autodeuren

Print
Dodehoektechniek voorkomt botsing tussen fietsers en openslaande autodeuren

Fietsers rijden relatief vaak tegen openzwaaiende autoportieren. Afbeelding: Getty Images

Jaarlijks raken talloze fietsers gewond doordat ze tegen de geopende deur rijden van uitstappende automobilisten. Autofabrikanten Mercedes-Benz en Audi hebben technologie ontwikkeld die dit soort ongelukken moet voorkomen.

Het fenomeen van fietsers die geraakt worden door openstaande autodeuren wordt in het buitenland ook wel ‘dooring’ genoemd. Volgens de Amerikaanse League of American Bicyclists is het in dat land de meest voorkomende oorzaak van ongevallen tussen fietsen en auto’s, vooral in grotere steden.

Het fenomeen leidt niet alleen tot veel gewonden, maar in Nederland jaarlijks ook tot enkele doden. Volgens Cycling UK zijn in Groot-Brittannië tussen 2011 en 2015 exact 3108 mensen gewond geraakt en acht personen overleden. Experts vrezen dat dit aantal de komende jaren zal toenemen door de opkomst van snelle elektrische fietsen, die in de regel een langere remweg hebben.

Lees ook: ‘Kans op dodelijk ongeluk met e-bike driemaal hoger’

Audi en Mercedes-Benz hebben systemen ontwikkeld om deze ongevallen in de toekomst te voorkomen. Deze zijn getest door de ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB. De Mercedes-Benz A-Klasse waarschuwt de inzittenden audiovisueel wanneer de deur wordt geopend met een knipperend lampje in de buitenspiegel en een alarmgeluid. De Audi A6 kan het openen van de deur met iets minder dan een seconde vertragen. Bovendien verschijnt er een licht in de buitenspiegel.

Beide systemen functioneren goed volgens de ADAC, ook al is de werking licht ingeperkt wanneer vlak achter de testauto een andere auto wordt geparkeerd. De systemen zijn gebaseerd op de vaak standaard dodehoeksignalering van moderne auto’s, waardoor veel fabrikanten met weinig inspanning deze techniek eveneens zouden kunnen invoeren. Dat kan volgens de automobielclub in de toekomst een belangrijke bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid.

Tot het zover is, kunnen automobilisten ook gebruik maken van de zogeheten ‘Dutch Reach‘, een naar het schijnt in Nederland verzonnen, handige truc om te voorkomen dat je een fietser raakt bij het uitstappen van de auto. Het is een kwestie van het openen van de deur met de hand die het verst bij de ontgrendeling vandaan is. In Nederland dus de rechterhand van de bestuurder en de linkerhand van de bijrijder. Dat klinkt niet als een revolutionaire verandering, maar op deze manier dwing je jezelf wel om over je schouder te kijken bij het openen van de deur.