Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee van De Limburger te lezen
Plus-artikelen zijn exclusief voor abonnees van De Limburger. Verder lezen?

Het succes van de tv-quiz verklaard

Het succes van de tv-quiz verklaard

De Slimste Mens. Afbeelding: KRONCRV

De tv-quiz is hot. De publieke omroep scoort met ‘2 voor 12’ en ‘De slimste mens’, bij RTL 4 deed nieuwkomer ‘Ik weet er alles van’ het soms zelfs beter dan ‘GTST’. Waarom is de quiz in het Netflix-tijdperk zo geliefd?

Om in de traditionele tv-wereld te concurreren met Netflix, Videoland en YouTube, zien zenders zich gedwongen uit te pakken met ‘onmisbare’ tv-evenementen als The Voice of Holland, Wie is de Mol? en sportwedstrijden. Want ‘die ervaar je liever met z’n allen tegelijk’. Quizzen vallen niet direct in die categorie en toch trekken die, juist ook nu, veel kijkers. „Seminars en workshops beginnen ook vaak met een quizvraag om de aandacht van het publiek te trekken”, zegt producent en spelshow-expert Julien ...