Pulpnieuws haalt echt nieuws in op Facebook

Print
Pulpnieuws haalt echt nieuws in op Facebook

Afbeelding: Getty Images

Nederlanders zijn op Facebook meer bezig met zogenoemde pulpnieuwsberichten dan met regulier nieuws.

Sensationele onzinberichten worden vaker gedeeld en geliket en er wordt vaker op gereageerd dan op de berichten van professionele nieuwssites. Die conclusie trekken onderzoekers van de Universiteit Leiden na analyse van meer dan honderdduizend Facebookberichten die tussen 2013 en 2017 zijn gepubliceerd.

De onderzoekers spreken van pulpnieuws wanneer het vooral gaat om commercieel gedreven berichten van lage kwaliteit.

Het draait de verspreiders niet zozeer om de inhoud, maar om het feit dat mensen erop klikken, zodat hun websites meer bezoekers krijgen. Daar hebben ze veel succes mee, want naar schatting van de onderzoekers heeft de helft van de 10 miljoen Nederlandse Facebookgebruikers in de onderzochte periode zeker één keer pulpnieuws gedeeld of erop gereageerd.