Minder vrachtvluchten op Maastricht Aachen Airport door kortere startbaan

Print
Minder vrachtvluchten op Maastricht Aachen Airport door kortere startbaan

Maastricht Aachen Airport Afbeelding: Archieffoto Stefan Koopmans

Maastricht-Airport -

Maastricht Aachen Airport heeft sinds april van dit jaar 10 procent van de vertrekkende vrachtvluchten verloren, omdat de luchthaven niet langer de volledige startbaan mag gebruiken. Dat heeft de exploitant van het vliegveld de provincie Limburg laten weten.

De startbaan van de luchthaven is 2750 meter lang, maar officieel mag alleen 2500 meter worden gebruikt. In afwachting van een nieuwe vergunning werd het volledige gebruik van de landingsbaan lange tijd gedoogd. Sinds 1 april van dit jaar is die gedoogsituatie verleden tijd. Provinciale Staten wilden weten welke gevolgen dit had voor de luchthaven. Gemiddeld vertrekken vanaf Maastricht Aachen Airport wekelijks dertig volgeladen vrachtvliegtuigen.

Afgehaakt

Volgens het vliegveld zijn de vervoerders Skygate (twee vluchten per week op Siberië) en Turkish Airlines (wekelijkse vlucht naar Chicago) door de startbaanbeperking afgehaakt. Dat komt neer op een teruggang van 10 procent, aldus de exploitant. Hij wijst er verder op ook dat door het beëindigen van de gedoogsituatie een streep ging door vergevorderde afspraken over een toekomstige vrachtvlucht op Dubai.

Onrust

Een nieuwe vergunning laat waarschijnlijk nog enkele jaren op zich wachten. De provincie trok eind 2018 een eerste aanvraag in, omdat de procedure niet goed was verlopen. Zo bleken cijfers niet te kloppen. Een langere startbaan maakt het vliegen met zwaardere toestellen mogelijk. De vergunningaanvraag zorgde voor onrust onder omwonenden. Zij vrezen een toename van de overlast.