Maaslijn krijgt vaker voorrang op NS-treinen tegen vertraging

Print
Maaslijn krijgt vaker voorrang op NS-treinen tegen vertraging

De Maaslijn. Afbeelding: Lé Giesen

Vierlingsbeek / Maashees / Holthees / Overloon / Groeningen / Boxmeer / Oostrum / Oirlo / Leunen / Castenray / Heide / Ysselsteyn / Venray / Geijsteren / Veulen / Merselo / Vredepeel / Smakt / Wanssum / Blitterswijck / Merum / Swalmen / Roermond -

De regiotreinen van Arriva op de Maaslijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen krijgen vaker voorrang op NS-treinen en goederenvervoer. Arriva heeft daar afspraken over gemaakt met ProRail. De maatregel moet de grote problemen met vertragingen en uitval op de Maaslijn beperken.

Op verzoek van Arriva analyseerde spoorbeheerder ProRail het grote aantal uitgevallen en vertraagde treinen op de lijn. Volgens adjunct-directeur Frank van Setten kwam ProRail tot dezelfde conclusies als Arriva. Niet alleen de extra spitstrein tussen Boxmeer en Nijmegen – waarvan eerder al bekend werd dat Arriva die volgende maand schrapt – leidt tot problemen. Ook moet Arriva te vaak bij Venlo wachten op vertraagde goederentreinen uit Duitsland en NS-treinen uit Eindhoven.

Volgens Van Setten heeft ProRail nu harde afspraken gemaakt met de andere vervoerders. Als een NS-trein vertraagd is, hoeft de Arrivatrein daar niet langer op te wachten. Ook moeten goederenvervoerders zich strikt aan de dienstregeling houden zodat ze de Maaslijn niet meer hinderen. De afspraken zijn sinds kort effectief en laten meteen effect zien, stelt Van Setten.

Lees ook: Zelfs sluittijd overweg kan dienstregeling Maaslijn helpen

App

Ook komt Arriva met een speciale app die reizigers tijdig waarschuwt als het toch mis gaat op de Maaslijn. De voorbije jaren klaagden reizigers vaak over het gebrek aan informatie. Verder gaat een speciaal aangewezen manager de Maaslijn doorlopend in de gaten houden, en worden de treinen voortaan bijna volledig vanuit de Maastrichtse verkeersleiding van ProRail geregisseerd. Momenteel bemoeien zich nog drie verschillende posten met de lijn.

De ingrepen moeten zorgen dat de Maaslijn redelijk betrouwbaar blijft tot dat die lijn wordt geëlektrificeerd. Dat zou eigenlijk in 2020 gebeuren maar is vertraagd tot 2024. Volgens Van Setten zullen de elektrische treinen straks veel betrouwbaarder rijden omdat ze sneller optrekken en minder storingsgevoelig zijn. Ook worden stukjes Maaslijn verdubbeld. Een echte oplossing is in zijn ogen een volledige verdubbeling van het spoor. Die wens is opgenomen in de spoorvisie voor 2040.