Maastricht en Limburg reserveerden ruim 18 miljoen voor Songfestival

Print
Maastricht en Limburg reserveerden ruim 18 miljoen voor Songfestival

Afbeelding: Johannes Timmermans

Maastricht / Itteren -

Maastricht en Limburg hadden ruim 18 miljoen euro gereserveerd voor de organisatie van het Eurovisie Songfestival. De campagne voor de kandidatuur van Maastricht kostte 300.000 euro. De provincie had 6,5 miljoen euro voor het evenement en de gemeente 6 miljoen.

Dat liet burgemeester Penn-te Strake vrijdag weten tijdens een persconferentie over het mislopen van het liedjesfestijn. Zij sprak over 18,3 miljoen, terwijl in het bidbook eerst een bedrag van een kleine 18,5 miljoen vermeld stond. De kosten zouden 13.280.000 euro bedragen (12.780.000 euro subtotaal en 500.000 euro onvoorzien). Daarbovenop werd gesproken over ruim 5,2 miljoen zogeheten niet toegerekende bijdragen, wat het totaal op 18.497.00 euro brengt. Dat laatste bedrag is later teruggebracht tot ruim 4,9 miljoen euro.

„We hadden het graag zelf gehad dus dan ben je ook blij voor de collega’s aan de andere kant aldus Penn-te Strake. „We vinden het jammer dat we het niet krijgen maar we zien ook wel dat we heel veel bereikt hebben met elkaar. We geloven in het songfestival en we geloven er ook in dat Rotterdam er een groot succes van zal maken.” Volgens haar is Maastricht met het bid op de kaart gezet. „De mediawaarde was sowieso al heel groot”, zegt ze. „Wij hebben gezien dat wij samen met de provincie en het congresgebouw, met Maastricht Marketing, de hoteliers, een fantastisch bidbook hebben afgeleverd. Dat wij het net niet gehaald hebben doet daar niets van af, vind ik.”

Ze verwierp een inmiddels veel gehoord sentiment op straat in Maastricht. Veel Maastrichtenaren mopperen dat „alweer iets naar boven naar de Randstad is gegaan”. Maar ze vindt dat mensen dat sentiment opzij moeten zetten. „Dat is het niet. Het zijn objectieve criteria geweest waarom Rotterdam heeft gewonnen.”

Volg al het nieuws over het Songfestival in ons Liveblog.