‘IJzeren Rijn stoppen? Start personenvervoer Weert-Hamont’

Print
‘IJzeren Rijn stoppen? Start personenvervoer Weert-Hamont’

Afbeelding: Fotografie Kuit

Laar / Weert / Altweerterheide / Stramproy / Tungelroy / Swartbroek / Merum / Swalmen / Roermond / Asenray / Boukoul / Einde / Herten / Ool / Asselt -

Het heropenen van het spoor voor personenvervoer tussen Weert en het Belgische Hamont is de perfecte manier om de IJzeren Rijn in de wielen te rijden.

Dat stelt Ludo Dewit van Vereniging Treinreizigers Vervoer (vTv) die al jaren pleit voor het herstel van de spoorverbinding tussen Weert en Hamont. De rails liggen er al, de Belgische spoorwegen zijn momenteel bezig met elektrificatie van het spoor tot aan de grens. Nederland zou slechts de laatste paar kilometer hoeven te overbruggen waardoor een directe verbinding met Leuven en Antwerpen ontstaat.

De vTv presenteerde gisteren in Weert een onderzoek waaruit blijkt dat dagelijks 800 tot 1000 reizigers de lijn gaan gebruiken. Een groot deel daarvan zou de trein nemen om in Weert over te stappen op de intercity naar Eindhoven, waardoor de dagelijkse files op de A2 afnemen.

IJzeren Rijn

Natuurbeschermers in Nederland zijn bang dat de heropening van de spoorlijn ook leidt tot heropening van de omstreden goederenlijn IJzeren Rijn, zo bleek gisteren tijdens de presentatie waar ook de Milieufederatie Limburg aanwezig was. Volgens de vTv is die angst onterecht. Goederentreinen zijn vaak lang en hebben veel ruimte nodig. Die ruimte is er niet op het enkele spoor - waar tegemoetkomende treinen op elkaar moeten wachten - als er ook al een personentrein pendelt.

Regeerakkoord

Heropening van de spoorlijn staat in het Nederlandse regeerakkoord maar het ministerie maakte de voorbije maanden een terugtrekkende beweging. De noodzaak zou eerst aangetoond moeten worden door eerst met bussen te rijden. Ook zouden de kosten veel te hoog zijn. Een studie raamt die kosten op 50 tot 150 miljoen euro. Volgens vTv is dat echter fors overdreven. Als de trein de laatste vierhonderd meter langzaam Weert binnenrijdt, zijn dure aanpassingen aan een brug en een wissel overbodig en komt het eindbedrag veel lager uit, stelt Dewit.