Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee van De Limburger te lezen
Plus-artikelen zijn exclusief voor abonnees van De Limburger. Verder lezen?

Genadeloos wordt duidelijk dat design het kwaad kan dienen

Leden van de Bund Deutscher Mädel dansen op het Reichsparteitag­gelände in Neurenberg tijdens de partijdagen van de NSDAP, 1938. Afbeelding: Hugo JAEGER/GETTY IMAGES

De knappe expositie ‘Design van het Derde Rijk’ in Den Bosch belicht terecht een genegeerd deel van de design-geschiedenis. Het geeft een beeld van de ongekende misdadigheid van het nazi-regime en hoe het design en kunst gebruikte.

Het eerste dat de bezoekers van Design van het Derde Rijk krijgen te zien is het onbetwiste succesnummer van de nazi-vormgeving: de Kever. Jarenlang had de Oostenrijkse ontwerper Ferdinand Porsche bij Duitse fabrikanten geleurd met zijn idee voor een kleine, goede en betaalbare auto, maar ze zagen er niets in. Zijn landgenoot Adolf Hitler wel. Nog geen twee weken nadat de nazi’s op 30 januari 1933 in Duitsland de macht hadden gegrepen, kondigde de Führer een ‘volksmotoriseringsplan’ aan. „Het is ...