Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee van De Limburger te lezen
Plus-artikelen zijn exclusief voor abonnees van De Limburger. Verder lezen?

Waarom weten scholieren niet hoe je het beste kunt studeren?

Waarom weten scholieren niet hoe je het beste kunt studeren?

Effectieve methodes om te leren, zijn lang niet altijd bekend bij docenten en scholieren. Afbeelding: ANP

Heerlen / Hoensbroek / Echt / Koningsbosch / Sint Joost / Susteren / Slek / MariaHoop / Baakhoven / Dieteren / Illikhoven / Vissersweert / Roosteren / Nieuwstadt / Aasterberg / Berkelaar / Hingen / Ophoven -

Markeren, samenvatten en herlezen. Manieren die scholieren en studenten veel gebruiken als ze leren voor toets of examen. Toch zijn dit niet de beste technieken. Jezelf testen en gespreid leren leveren meer resultaat op. Maar lang niet alle docenten weten dat.

Onderwijsonderzoekers Gino Camp en Paul Kirschner van de Open Universiteit in Heerlen waren het erover eens dat er behoorlijk veel kennis beschikbaar is vanuit de wetenschap over hoe mensen leren en hoe docenten die kennis kunnen gebruiken om hun onderwijs effectiever te maken. Maar, onderzoek van hun masterstudenten – en tevens wiskundedocenten – Tim Surma en Kristel Vanhoyweghen liet zien dat deze inzichten niet vanzelfsprekend de onderwijspraktijk bereiken. Samen bedachten ze dat het goed zou ...