Onthulling plaquette ter herdenking aan gesneuvelde bemanning Lancaster

Print
Onthulling plaquette ter herdenking aan gesneuvelde bemanning Lancaster

Een Lancaster fly-pass boven Kessel. Afbeelding: Comité 75 jaar Lancaster

Kessel -

Aan de Maasoever in Kessel, waar 75 jaar geleden de Lancaster Bommenwerper HK569 neerstortte en vijf bemanningsleden een zeemansgraf vonden, vindt op dinsdag een herdenking plaats. Samen met kinderen van de basisscholen uit Kessel en Kessel-Eik wordt een plaquette onthuld.

Om 10.00 uur verzorgt de Koninklijke Luchtmacht een flyby. Na een welkom door de organisatie draagt van beide scholen een kind een gedicht of kort verhaal voor. Vervolgens wordt een kort verhaal over de gecrashte Lancaster verteld. Veteraan Barrie Davids strooit als eerbetoon bloemen in de Maas. Na een minuut stilte volgt een kranslegging door de gemeente. Rond 10.30 uur wordt de herdenking afgesloten, waarbij de kinderen in defilé langs de plaquette lopen en bloemen leggen. Het comité 75 jaar Lancaster verzorgde afgelopen week gastlessen in de bovenbouw van de basisscholen in Kessel en Kessel-Eik, waarbij het verhaal van het lot van de Lancaster HK 569 uit de doeken werd gedaan.

75 jaar geleden

“Zondag 21 juli was het precies 75 jaar geleden dat lancaster HK569 neerstortte op de Maasoever in Kessel. Op 20 juli 1944, ’s nachts tussen 23.15 u en 23.45 u. vertrekt van de militaire vliegbasis Mepal in Cambridgeshire in Engeland het 75ste New Zealand Squadron van de Royal Airforce bestaande uit 26 bommenwerpers. Aan boord van een van deze vliegtuigen, de Avro Lancaster B.I met de sqadroncode AA-Q en de rompregistratie HK 569 bevindt zich: Sergeant Henry John Hiscox, 35 jaar staartschutter, sergeant Neil Douglas Davidson, 21 jaar, piloot, sergeant Robert Gerald Sloman, 24 jaar, boordwerktuigkundige, sergeant Arthur Ernest John Goddard, 22 jaar, navigator, sergeant Raymond Stanlay Lang, 32, bovendekschutter, sergeant Douglas Corris, 25 jaar, radioman/schutter en sergeant T.G. Little, 25 jaar bommenrichter. Over een front van ongeveer 50 kilometer breed vliegen 307 toestellen (het gezamenlijke aantal dat die nacht van de Engelse vliegvelden vertrekt) het kanaal over. De vliegroute leidt over Bergen op Zoom, Eindhoven, Venlo richting Ruhrgebied naar Homburg, waar ze een brandstoffabriek moeten bombarderen. Naarmate de luchtvloot de Maas en de Duitse grens nadert, worden de aanvallen van de Duitse nachtjagers en afweergeschut vanaf de grond steeds feller. De Lancaster HK 569 vliegt boven de Heibloem wanneer hij door de zoeklichten gevangen wordt en door een Duitse nachtjager in brand wordt geschoten. Dit was oblt. Dietrich Schmidt van het 8./JNG1. Lancaster HK569 was zijn dertigste vliegtuig (van de 43) dat hij neer schoot. Enkele bemanningsleden, vooral voorin, raken hierbij zwaargewond of mogelijk dodelijk getroffen. Boven Kessels buurtschap Veers, weet bommenrichter Sgt T.G. Little uit het dalende toestel te springen en komt terecht in een tuin. De Lancaster brand hevig en verliest hoogte. De piloot, Flt. Sgt Davidson, weet het toestel boven Reuver te draaien en vliegt terug naar de Maasoever richting Kessel. Hierbij breekt het achterstuk van het vliegtuig af met daarin de staartschutter Henry Hiscox. Hij komt terecht in een korenveld en is zwaargewond. Om 01.16 uur boort Lancaster HK569 zich met volle bommenlading in de Maasoever ter hoogte van het gemeentehuis te Kessel en explodeert. Door de explosie worden over een afstand van meer dat honderd meter alle huizen verwoest en het kasteel en de kerk beschadigd. De overgebleven vijf bemanningsleden sterven hier. Ze krijgen uiteindelijk een zeemansgraf. De mensen uit het dorp hoorden fluitsignalen komende van beide zijden van de Maas. Ze wisten niet of die van Hiscox en Little waren. Het konden ook de Duitsers zijn. Na twee dagen hoorde men niets meer. Little werd gevonden door de dorpelingen, maar was zo ernstig gewond aan zijn rug dat men hem naar het ziekenhuis moest brengen. Daar namen de Duitsers hem gevangen. Hij verbleef tot aan het einde van de oorlog in het gevangenkamp 9c in Mulhausen. Na tien dagen vonden vier jongens het lichaam van Hiscox in het korenveld. De Duitsers brachten hem in een kist naar het gemeentehuis in Beesel in afwachting van zijn begrafenis. Twee dagen later werd Hiscox op de plaatselijke begraafplaats begraven. Niemand van het dorp mocht daar bij zijn en wie toch ging kijken zou worden doodgeschoten. ’s Avonds gooide men stiekem bloemen over de kerkhofmuur.

In totaal vertrokken 26 Lancasters vanuit Mepal. In totaal konden negentien toestellen hun bombardement uitvoeren. De overige zeven toestellen werden allemaal boven Nederland neergeschoten. Van de 49 bemanningsleden overleefde er acht die tot aan het eind van de oorlog in gevangenkampen in Duitsland verbleven. 21 juli 1944 is een zwarte bladzijde voor het 75ste New Zealand Squadron van de Royal Airforce.”