Instagram en Facebook doen advertenties voor ‘wonderdiëten’ in de ban

Print
Instagram en Facebook doen advertenties voor ‘wonderdiëten’ in de ban

Afbeelding: AP

Facebook gaat de strijd aan met wonderdiëten en andere cosmetische berichten en reclames op Instagram en Facebook.

Op de sociale media worden vaak ‘wonderproducten’ en ‘miracle diets’ uitgelicht op de tijdlijnen van minderjarige personen. De onrealistische en vaak frauduleuze diëten zijn schadelijk voor het zelfbeeld en de gezondheid van gebruikers, meldde de Britse dokter Stephen Powis eerder dit jaar. Hij vroeg Facebook toen al om advertenties rondom gewichtsverlies in de ban te doen.

Lees ook: Verdwijnen binnenkort de likes op Facebook?

Facebook heeft nu geluisterd en zal de advertenties voor deze diëten en andere posts gaan verbergen voor minderjarigen. Advertenties die wispelturige wondermiddeltjes uitlichten worden helemaal verbannen van het sociale medium.

,,We willen dat Instagram een positieve plek is voor iedereen en deze maatregel is onderdeel van die gedachte‘’, aldus Facebook. Vaak worden de wondermiddeltjes uitgelicht door bekende Instagrammers en andere beroemdheden.

Like-cultuur

Eerder dit jaar werd al bekend dat Instagram zich focust op het inperken van de ‘like-cultuur’ van het sociale medium. Zo werd een ‘verberg likes-functie’ ontdekt. Door de verbergfunctie hoeven gebruikers zich volgens het sociale netwerk bijvoorbeeld geen zorgen meer te maken over het aantal likes, of over de vraag of ze beter of slechter presteren dan hun vrienden. De functie zou gebruikers ook kunnen motiveren meer authentieke zaken te publiceren in plaats van berichtjes die uitsluitend bedoeld zijn om te scoren.

Twitter werkt momenteel aan eenzelfde soort functie die gebruikers in staat stelt de antwoorden op hun tweets te verbergen. Volgens de berichtendienst kunnen gebruikers zich op die manier beter wapenen tegen giftige reacties of discussies die uit de hand dreigen te lopen, waardoor de boodschap van de oorspronkelijke tweet verloren kan gaan.