‘Die Fledermaus’ zingen met roze m&m’s

Print
‘Die Fledermaus’ zingen met roze m&m’s

Sopraan Sanne Vleugels Afbeelding: Adelaide Ouwerkerk

Spaubeek / Beek / Maastricht-Airport / Geverik / Groot Genhout / Kelmond / Klein Genhout / Neerbeek -

Na het behalen van haar master Muziektheater Klassiek in Tilburg was de agenda van de uit Spaubeek afkomstige zangeres Sanne Vleugels (25) goed gevuld met Opera Spanga en het Delft Fringe Festival.

Na een korte vakantie en vóór een masterclass in Frankrijk door de Italiaanse zanger Carmelo Corrado Caruso was ze even in Limburg. Dit najaar zingt de jonge sopraan twee rollen in de operette ‘Die Fledermaus’ van Johan Strauss tijdens festival Tuscania. De roze m&m’s die een goede vriend voor haar maakte als beloning voor het behalen van haar master gaan vast mee in haar koffer. “Eigenlijk zonde om op te eten,” grapt ze.

Enthousiast vertelt ze over haar Hofburg Sylvesterball in Wenen waar ze met beste vriendin en collega Anouk was. “We hadden de avond van ons leven.”

Haar droom is om ooit in de Oostenrijkse hoofdstad op het podium te staan. De weg ernaar toe gaat niet over rozen. “Veel studeren en lessen volgen bij coaches hoort erbij. Mijn doel is om steeds een unieke weergave van een muziekstuk te maken.”

Op haar vierde begon Sanne met balletlessen bij Fame in Spaubeek.

“Volgens mijn moeder zong ik eerder dan ik praatte en danste ik voordat ik liep. Op mijn zestiende startte ik met zanglessen bij Artamuse in Geleen.”

Toen ze tien was, zag ze haar eerste musical, Tarzan, met in de hoofdrollen Chantal Janzen en Ron Link.

“Ik was gelijk verkocht,” zegt ze verrukt. Het moet een mooie uitlaatklep zijn geweest voor het jonge meisje dat niet lekker in haar vel zat.

“Van origine was ik erg onzeker. Op school werd ik gepest. Dingen die je meemaakt, vormen je tot wat je bent. Ik voelde me ouder dan mijn leeftijdgenoten.”

Muziekdocent George Backx van Graaf Huyn leerde Sanne kennen in de derde klas, waar ze muziek als eindexamenvak koos. “In die drie jaar op school hebben we haar ontzettend zien groeien.” Backx stelt dat acceptatie door anderen op die leeftijd heel belangrijk is. “Door de muziek viel ze ineens ook veel meer op. Ze genoot van die muziekuren. Ik herinner me haar als een heel talentvolle en dankbare leerling die altijd klaarstond om mee te doen met een muziekproject.”

Sanne ontdekte de opleiding Muziektheater in Tilburg. “Dat was eigenlijk alles wat ik wilde, ook al is het een onzekere toekomst. Werkpassie is belangrijker dan geld. Hoewel ik lesgeef om ademruimte te hebben, wil ik het liefste zelf op het podium staan. Kunst is een spiegel voor mij, maar ook voor mijn publiek, althans voor wie erin wil kijken.”

Tijdens haar vervolgopleiding is ze de hele week bij gelijkgestemden. “Er ging een wereld voor mij open. Het masker van de basis- en de middelbare school kon ik nu afleggen.”

Dat ging niet vanzelf. “Ik ben goed op mijn gezicht gegaan. Als je je kwetsbaar opstelt op het podium, is het een kwestie van tijd dat die muren beginnen af te brokkelen en dan staat daar je ware zelf. Om andere mensen te kunnen raken, moet je eerst jezelf durven laten raken,” vindt Sanne.

Toeval of niet, bij de Fontys-auditie zong ze ‘Think of me’ uit ‘The Phantom of the opera’, de musical met het masker. Sanne besefte door het advies van muziekdocent Harry Ruijl dat ze met opera haar pad wilde vervolgen, niet meer met musical. Voor haar master schreef ze de mini-opera ‘DIVA’ met als thema burn-out. “Hoofdpersonage diva Sophia legde haar ziel niet bloot. Zelf heb ik gelukkig geleerd met werkdruk om te gaan. Mijn valkuil? Alles voor de volle 200 procent willen doen. Mijn doel voor 2020 is dan ook rust, regelmaat en balans. En genoeg slapen!”

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen