Lezing over aanleg en functie Julianakanaal bij Heemkundevereniging Bicht

Print
Lezing over aanleg en functie Julianakanaal bij Heemkundevereniging Bicht

Brug Julianakanaal bij Urmond. Afbeelding: Wil Nilwik

Grevenbicht -

Hans Noblesse verzorgt donderdag 31 oktober vanaf 20.00 uur in zaal Aurora, Raadhuisstraat 10 te Grevenbicht een lezing met beeldpresentatie over aanleg en functie van het Julianakanaal.

De lezing is onderdeel van de jaarlijkse lezingencyclus van de Heemkundevereniging Bicht en voor iedereen toegankelijk tegen een geringe bijdrage.

Het Julianakanaal

Met de wispelturige en veelal onbevaarbare Maas was het slechts een kwestie van tijd dat er een kanaal zou komen dat de vanaf de 19e eeuw opkomende Luikse en Limburgse mijngebieden goed zou ontsluiten. Dat dit voor Nederland in de vorm van het Julianakanaal zou zijn is een direct gevolg van een langdurig Belgisch-Nederlands conflict. In de 19e eeuw werkten Nederland en België samen aan plannen om de Maas te kanaliseren. Als in 1867 de vaarverbinding tussen Antwerpen en de Rijn zwaar wordt belemmerd door de aanleg van de spoorlijn Bergen op Zoom-Vlissingen is Antwerpen woedend.

Tandenknarsend werd ingestemd met het smalle kanaal door Zuid-Beveland als alternatief, maar de samenwerking aan de Maaskanalisatie werd er ernstig door gehinderd. Antwerpen zag liever geen goede en volwaardige vaarverbinding ontstaan tussen Rotterdam en het Luikse mijngebied. Als België later betrokken raakt in de Eerste Wereldoorlog en Nederland het plan voor het Moerdijkkanaal (een nieuwe verbinding tussen Antwerpen en de Maas) schrapt, komt het even niet meer goed in de onderlinge relatie. Ieder gaat zijn eigen weg en dat zorgt ervoor dat in 1921 bij wet werd besloten tot de aanleg van het Julianakanaal op Nederlands grondgebied. Op 23 oktober 1925 steekt de dan zestienjarige prinses Juliana de eerste schop in de grond.