Aan Tafel

Een voedzame sandwich met zalm, avocado en tomaat

Print
Een voedzame sandwich met zalm, avocado en tomaat

In het weekend is er vaak meer tijd om een voedzame maaltijd op tafel te zetten dan door de week. Ook met de lunch kun je extra je best doen om er een gezond feestje van te maken.

In het weekend pak ik altijd extra uit. Niet alleen met het avondeten, ook probeer ik tijdens de lunch er een feestje van te maken. Het is tenslotte weekend. Ik vind het zonde om dan alleen een broodje te eten met een gekookt eitje. Het liefste ga ik dan voor een rijke salade of een bomvolle sandwich.

Het belangrijkste vind ik dat de lunch voedzaam is. Door de week heeft iedereen zo zijn vaste routines en komt gezond eten er misschien niet altijd van. Het weekend is dan de perfecte gelegenheid om net iets extra’s te doen.

Om je een beetje op weg te helpen, deel ik hierbij mijn meest voedzame lunchrecept. Eentje met zalm, avocado en tomaten. Ik eet niet heel erg vaak vis, maar zalm op de boterham vind ik een makkelijke manier om toch een beetje omega 3 binnen te krijgen. Ben jij ook niet zo’n visliefhebber, maar wil je wel deze toast maken? Dan kun je de zalm vervangen door een plakje kipfilet.

De topping alfalfa maakt deze lunch extra voedzaam. Alfalfa bevat ontzettend veel vitamines en mineralen, zoals vitamine K en C. Ben je bang dat je te veel hebt aan zo’n bakje? Snack het dan tussendoor weg. Super gezond. Er zijn ook andere kiemsoorten te koop in de supermarkt of reformzaak.

Ingrediënten (2 personen)

2 volkoren boterhammen

4 plakjes gerookte zalm

1 avocado

2 rijpe tomaten

4 plukjes alfalfa (bij de AH verkopen ze bakjes met verschillende soorten, erg lekker)

1 el extra vergine olijfolie

peper en zout

Bereiding

Zorg dat de ingrediënten zo vers mogelijk zijn. Mocht je het lekker vinden, rooster dan eerst de boterhammen. Beleg het brood met de plakjes zalm. Snijd de avocado in reepjes en verdeel deze over de vis. Snijd de tomaten in blokjes. Breng ze op smaak met de olijfolie, peper en zout. Leg twee eetlepels tomaten op de avocado. Maak af met de alfalfa. Geniet van je toast!

Kijk voor meer kookinspiratie op onze receptensite, met gerechten van Ellis, Janneke Philippi, Oma Annie en vele anderen.

Ellis Visser blogt op healthtastic.nl