Karter Kris Haanen gaat opnieuw een klasse hoger: OK Junior

Print
Karter Kris Haanen gaat opnieuw een klasse hoger: OK Junior

Karter Kris Haanen is klaar voor een nieuwe uitdaging. Afbeelding: Bas Kaligis/RaceXpress.nl

Meterik -

Karter Kris Haanen komt volgend jaar uit in de OK Junior-klasse. Het talent uit Meterik gaat rijden voor Racing Team Kartshop Ampfing dat onder leiding staat van de Nederlander Willemjan Keijzer. Bij de Duitse topformatie wacht Kris een druk programma. Hij gaat er deelnemen aan de WSK Super Master Series, de WSK Euro Series, de WSK Night Edition in Adria, de Euro Champs, de Champions Cup in Adria, het ADAC en het DKM.

Voor Kris betekent de overstap opnieuw een stap omhoog. De OK Junior-klasse is mondiaal de hoogste Junior-klasse in het karten. Met veel deelnemers uit diverse landen wacht hem dan ook een forse uitdaging. Bij de start van het seizoen is hij net dertien jaar geworden en daarmee is hij één van de jongste rijders in de klasse.

Op het circuit van Genk testte hij onlangs voor het eerst een OK Junior-kart. Daar liet de rappe Limburger een zeer positieve indruk achter. „Het duurde niet heel lang voordat ik er hard mee kon gaan”, zegt Kris die het afgelopen jaar uitkwam in wedstrijden van de IAME X30 Junioren-klasse en in het Rotax Max BNL-kampioenschap. „Het enige dat verschilt, zijn de banden en de motor. Het chassis is hetzelfde als ik dit jaar in de X30 en de Rotax gebruikte.” Die banden en motor zorgen er evenwel voor dat de snelheid in het algemeen en ook de bochtensnelheid hoger ligt. „Mijn rijstijl zal ik vooral op de banden moeten aanpassen. Die hebben meer grip dan ik gewend was, maar ik verwacht niet dat dat een probleem zal zijn.” Om alvast een goede indruk te krijgen van het competitieniveau dat hem komend jaar te wachten staat, rijdt Kris later dit jaar een testwedstrijd op het Spaanse circuit van Zuera. Verder kent hij ook buiten de kart een intensief trainingsprogramma met kickboksen en hardlopen. „Dit wordt echt een heel druk seizoen. En ik heb er veel zin in.”

Kris heeft dit jaar laten zien dat hij klaar is voor de overstap. Met ervaring die hij opdeed in met name Engeland is hij als rijder flink gegroeid. Het resulteerde erin dat hij zich voor zowel het WK IAME X30 in Le Mans (Frankrijk) als het WK Rotax Max in Sarno (Italië) plaatste. Afgelopen maand reed hij beide WK’s en daar boekte hij uitstekende resultaten. In Le Mans werd hij knap zesde van de 108 rijders. In Sarno eindigde hij een week later als 22e vanwege motorproblemen. Die problemen waren ontstaan als gevolg van een aanrijding in de prefinale die volgde uit een stuurfout van een andere coureur. Door de crash was een bougie van Kris’ motor kapot en was de radiateur lek. „Daardoor is de motor te heet geworden en daar had ik in de finale last van”, legt hij uit. „Dat was erg jammer. Ik had de snelheid om voorin te kunnen eindigen.”

Niettemin blikt hij met een voldaan gevoel terug op 2019. „Qua ervaring ben ik tevreden over het seizoen. Ik heb heel veel geleerd, nieuwe concurrenten leren kennen en op nieuwe banen gereden.” Voordat hij zich volledig op de OK Junior-races gaat richten, heeft Kris in Engeland nog een race waarin hij in één weekeinde zowel wedstrijden rijdt in de IAME X30-categorie als in de Rotax Max. „Dat is goed voor mijn wedstrijdritme. En twee klassen in een weekend is wel kicken.”

Maar het meeste kijkt hij uit naar het nieuwe seizoen. „Het wordt wel druk. Dit is wel echt een uitdaging. Ik ga nog meer rijden en OK Junior is het hoogste Juniorniveau dat je kunt rijden met de snelste banden en de snelste motor. Dat wordt echt gaaf.”