Utrecht

VodafoneZiggo voert resultaten op

Print
VodafoneZiggo voert resultaten op

Afbeelding: ANP

Telecomprovider VodafoneZiggo heeft in het derde kwartaal zijn resultaten verbeterd.

Zowel de omzet als de winst steeg. Ook waren er nieuwe klanten voor het bedrijf en waren er meer klanten die zowel hun mobiele telefoon als hun vaste internet en televisie afnamen bij de telecomprovider.

De operationele winst ging met haast een vijfde omhoog ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, naar 38 miljoen euro. De omzet steeg met 0,8 procent en bedroeg 986,5 miljoen euro.

VodafoneZiggo verwelkomde 82.000 mobiele klanten in het kwartaal en 8000 klanten voor vast internet. Het aantal huishoudens dat zowel vast internet als mobiele telefonie heeft bij Vodafone Ziggo steeg met 104.000. De gemiddelde omzet per klant stond wel onder druk, geeft financieel directeur Ritchy Drost aan. „We merken daaraan dat de concurrentie is toegenomen.”

Gekoppeld

Inmiddels is 39 procent van alle Ziggo-abonnees ook klant bij Vodafone. Andersom is 74 procent van de door Vodafone uitgegeven simkaarten gekoppeld aan een Ziggo-abonnement. Die klanten geven juist gemiddeld meer uit, weet Drost. „Die zijn tevredener en er is daardoor veel minder klantverloop. Bovendien zijn ze eerder geneigd extra diensten af te nemen en de wat duurdere pakketten te kiezen.”

VodafoneZiggo investeerde afgelopen periode 21 procent van de omzet. Als de integratie tussen Vodafone en Ziggo is afgerond, zal dat niveau licht dalen. „Maar we willen blijven investeren. Het percentage zal dan iets onder de 20 procent liggen”, verwacht Drost.

Het telecombedrijf scherpte zijn verwachtingen voor het hele jaar aan. Het bruto bedrijfsresultaat neemt toe met circa 3 procent, verwacht VodafoneZiggo. Dat was eerder nog tussen de 2 en 3 procent. De onderneming denkt nu 600 miljoen euro terug te geven aan haar aandeelhouders. Dat was eerder tussen de 400 miljoen en 600 miljoen euro.