Hamburg

‘Sportsponsoring vrouwen blijft ver achter’

Print
‘Sportsponsoring vrouwen blijft ver achter’

Afbeelding: Getty Images

De sponsoringsbedragen voor sportende vrouwen blijven ver achter bij die van hun mannelijke collega’s.

Van de bijna 31 miljard dollar die jaarlijks aan sportsponsoring wereldwijd wordt uitgegeven, ontvangen vrouwen „een schamele” 7 procent, zo berekende de Duitse marktonderzoeker Statista.

De meeste sponsoringsuitgaven worden in de Verenigde Staten en Europa gedaan. Zij zijn tezamen goed voor 65 procent van het totale bedrag. Voetbal is de sport waar het meeste sponsorgeld aan wordt uitgegeven. In totaal levert die sport 12,8 miljard dollar aan sponsorinkomsten op. Qua competities staat de Engelse Premier League met 1,9 miljard dollar bovenaan, gevolgd door de NFL, de Amerikaanse football league, met 1,1 miljard dollar.

Het Statista-onderzoek richtte zich op meer dan negentig competities en hun teams, meer dan zeventig sportbonden en -federaties en de 160 bestbetaalde sporters. Daarvan is de Zwitserse tennisser Roger Federer met 86 miljoen dollar aan sponsorinkomsten volgens de onderzoekers de onbetwiste nummer één.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen