Nederweertse kaasleverancier kan fluiten naar 225.000 euro

Print
Nederweertse kaasleverancier kan fluiten naar 225.000 euro

Afbeelding: © iStock

Nederweert / Ospel / Leveroy / Nederweert Eind / Ospeldijk -

Geris Dairy Solutions, de in Nederweert gevestigde leverancier van zuivelproducten, kan bij de verzekering niet aankloppen om de 225.000 euro aan misgelopen omzet te vergoeden, zo heeft de rechtbank in Rotterdam bepaald.

In de zomer van 2017 gaf de leverancier drie ladingen kaas mee aan een chauffeur, maar deze zijn nooit bij de echte klant afgeleverd. De chauffeur liet bij Geris een mail zien waarin zowel de bestelling als de kentekengegevens identiek waren aan die in de mail van Geris. De directeur verklaarde voor de rechtbank het volgende: “Toen er een chauffeur kwam en ik op de begeleidende e-mail las met welk kenteken hij reed, wist ik dat dit een van die twee chauffeurs was. Om de juiste CMR (een vervoersdocument, nvdr) te kunnen maken, vroeg ik hem waar hij naar die kazen naar toe moest brengen. Hij zei dat hij zijn planner moest bellen zodra hij geladen was en dan zou horen waar hij heen moest.”

Andere locatie Uiteindelijk paste de chauffeur het afleveradres aan en bezorgde de kazen op een andere locatie. Het bedrijf dat de bestellingen geplaatst leek te hebben, beweert de kazen nooit ontvangen te hebben. Voor Geris voldoende reden om aanspraak te maken op een uitkering van de verzekeringsmaatschappij Chubb European Group Limited, die materiële schade en het verlies van goederen vergoedt. Die liet Geris weten dat hij geen aanspraak kan maken op transportrisico. De twee partijen hadden namelijk afgesproken dat de opdrachtgever van de bestelling, in dit geval de zogenaamde koper, verantwoordelijk was voor het vervoer van de kazen. Deze zogenaamde koper was tevens de opdrachtgever van de chauffeur en heeft ook het losadres gewijzigd.

Geen transportrisico Omdat de kazen uiteindelijk op het gewijzigde losadres bezorgd zijn, is er volgens de rechtbank geen sprake van een transportrisico. Geris heeft niet kunnen bewijzen dat de kazen niet bezorgd werden. Geris is van mening dat de kazen verloren zijn, maar daarvan is volgens de rechtbank geen sprake; de zogenaamde koper heeft de drie bestellingen wel gekregen maar nooit betaald. Daarom is er volgens de rechter geen sprake van transportrisico, maar van bedrijfsrisico en die hoeft niet te worden gedekt door de transportverzekeraar.

De inhoud van deze productie valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van De Limburger. Meer van WijLimburg