Warenhuisketen

Bijenkorf schrapt banen én dure lichtshow

Print
Bijenkorf schrapt banen én dure lichtshow

De Bijenkorf in Maastricht. Afbeelding: Harry Heuts

Maastricht / Itteren -

De Bijenkorf heeft dertig banen en een jaarlijkse dure lichtshow in Amsterdam geschrapt.

De warenhuisketen met onder meer vestigingen in Maastricht en Eindhoven zegt zich meer te willen concentreren op digitale ontwikkelingen en andere vernieuwingen. Een woordvoerder weerspreekt dat sprake is van pure kostenbesparingen.

Volgens hem zijn na het vertrek van dertig van de bijna vijfhonderd medewerkers op het Amsterdamse hoofdkantoor inmiddels ook al „iets meer dan dertig” nieuwe mensen aangenomen met „expertises die passend zijn” binnen de nieuwe koers. De zegsman weersprak niet dat de kosten ook zijn gedaald door de maatregel.

Dat laatste geldt ook voor het schrappen van de jaarlijkse lichtshow Turn on the Lights op De Dam in Amsterdam, naast de bekendste vestiging van De Bijenkorf. Het evenement dat sinds 2008 bestond, trok duizenden mensen en was bedoeld om het begin van de feestmaand december in te luiden. Nu wordt volgens de woordvoerder gekozen voor „meer klantbeleving in alle Bijenkorf-winkels en niet alleen in Amsterdam”.