Max Verstappen wint knotsgekke Grand Prix van Brazilië op magistrale wijze

Print
Max Verstappen wint knotsgekke Grand Prix van Brazilië op magistrale wijze

Afbeelding: AFP

Max Verstappen heeft zondag, in wat een tactisch steekspel genoemd kan worden, de Grand Prix van Brazilië gewonnen.

De fans werden niet zozeer in de greep gehouden door veel of magistrale inhaalacties, maar wel door de verschillende strategieën en twee safety car-fases in de slotfase. Daardoor was het van begin tot eind spannend en de vraag wie er uiteindelijk aan het langste eind zou trekken. Dat bleek Verstappen, die zijn pole-position daarmee omzette in een klinkende zege. De derde van dit seizoen en bovendien een die perspectief biedt voor de toekomst.

Pole position

Het weekend begon voor Verstappen met een nagenoeg perfect rondje in de kwalificatie. Het leverde hem de luid bejubelde pole-position op. Sinds Verstappens befaamde inhaalrace van 2016 in de regen hebben de Braziliaanse Formule 1-fans de Limburger omarmd als de coureur waar ze veel van hun legendarische landgenoot Ayrton Senna in terugzien.

Belangrijk vond Verstappen de vooruitgang die zijn RB15 heeft geboekt en dan vooral de stappen die Honda heeft gezet. Verstappen bereikte op Interlagos vrijwel dezelfde topsnelheden als Mercedes en Ferrari, wat veel zegt over het vermogen dat de Honda-krachtbronnen inmiddels leveren. Het ontlokte Sebastian Vettel tot de uitspraak de Honda-motor ook aan een onderzoek te onderwerpen, iets wat onlangs bij Ferrari een onregelmatigheid aan het licht bracht. Verstappen reageerde anders: “Dit is een goed teken voor 2020”, vond hij, wetende dat Honda op het punt staat bekend te maken of het al dan niet na volgend jaar in de Formule 1 actief blijft.

Met een overwinning in São Paulo zouden de motorenchefs Tanabe en Yamamoto van Honda hun ‘goed nieuws’-berichten van de laatste weken nog eens flink kunnen aandikken. Maar dat het niet zonder slag of stoot zou gaan, maakten Verstappens twee belangrijkste tegenstrevers zaterdag al duidelijk. Vettel, naast hem op de eerste rij, hoopte ‘op een flitsende start, zodat ik de leiding in handen kan nemen’ en Hamilton maakte iedereen erop attent dat, nu hij de wereldtitel op zak heeft, ‘ik in de race agressiever kan zijn dan eerder dit jaar’.

Als een speer

Verstappen maakte meteen korte metten met alle gezinspeel. Hij vertrok als een speer, sneed aan de binnenkant voor iedereen de pas af en nam zonder problemen de leiding. Hamilton snoepte daarachter de tweede plek af van Vettel, waarna een optocht begon met vooralsnog weinig positiewisselingen. Alleen Leclerc, door een gridstraf vanwege een motorwissel vanaf plek 14 gestart, zette zijn opmars richting top-5 in.

Verstappen slaagde er een klein, maar geruststellend gaatje van ruim twee seconden naar Hamilton te slaan. Spannend werd het echter bij de eerste serie pitstops. Verstappen stopte een ronde later dan de Brit, maar werd bij het uitrijden van de pitstraat bijna overhoop gereden door Robert Kubica. Dat kostte de Red Bull-coureur de leiding, die hij een ronde later echter weer terugpakte door Hamilton in de Senna S-bocht te verrassen.

Tactische race

Nadat ook Vettel, Bottas en Leclerc hun pitstops hadden gemaakt werd duidelijk dat het een tactische race zou worden. Waar Verstappen en Hamilton op zachte banden reden en dus hoe dan ook nog een stop zouden moeten maken, gingen Bottas en Leclerc verder op harde banden en Vettel op mediums, wellicht met de bedoeling zonder een verder stop de finish te halen.

Na 43 ronden besloot Hamilton te wisselen naar mediums. Ook nu reageerde Verstappen onmiddellijk, wisselde een ronde later naar de medium-band en bleef Hamilton nipt voor. Raceleider Vettel, die flink tijd inleverde, besloot vijf ronden later ook ander rubber op te leggen, waarmee Verstappen opnieuw koploper werd. Een safetycar-fase bracht vervolgens verwarring. Verstappen zocht de pits om naar de zachte banden te wisselen, maar gaf daarbij de leiding uit handen aan Hamilton. Uiteraard met in het achterhoofd dat hij de Mercedes-coureur met de zachtere en jongere banden snel weer kon inhalen. Dat gebeurde prompt bij de eerste de beste mogelijkheid in de Senna S, waarna Verstappen – ondanks nog een safety car-fase - naar de overwinning reed.