Jeugdtheater

Jeugdvoorstelling ‘De Toverfluit’ van Mozart te zien in Kerkrade en Maastricht

Print
Jeugdvoorstelling ‘De Toverfluit’ van Mozart te zien in Kerkrade en Maastricht

Jeugdvoorstelling ‘De Toverfluit’ is te zien in Kerkrade en Maastricht. Afbeelding: Sanne Peper

Wat gebeurt er als Mozart met een tijdmachine plotseling in het jaar 2019 terechtkomt? In de jeugdvoorstelling ‘De Toverfluit’ van jeugdtheatergezelschap de Toneelmakerij blijft Mozarts muziek uitgangspunt, maar komen ook popmuziek en rap voorbij. Zondag is de voorstelling te zien in Kerkrade.

Regisseur Paul Knieriem, artistiek directeur van jeugdtheatergezelschap de Toneelmakerij, wilde al heel lang aan de slag met deze beroemde opera van Mozart. Want opera hoeft zeker niet saai te zijn, meent Knieriem. „Om deze opera te vertalen voor een jong publiek van nu, heb ik me veel vrijheden gepermitteerd. De originele opera is wonderschoon. Juist daarom zijn we verplicht om er een 21ste-eeuwse versie van te maken. Dat doet pas echt recht aan het gedachtegoed van Mozart. Die was altijd in voor iets nieuws en in zijn tijd heel vooruitstrevend.”

Breakdance

Knieriem vond een zielsverwant in Romain Bischoff van operaplatform Silbersee. Bischoff: „Om opera voor kinderen te maken, moet je er volledig open-minded ingaan. Paul doet dat. Dat we werken met invloeden uit pop en elektronica en met breakdance past perfect: van oorsprong is opera de meest multidisciplinaire van alle kunstvormen.”

Knieriem: „De Toverfluit is een echt sprookje. Als je alle ouderwetsigheden van de 18de eeuw eruit haalt, gaat het nog steeds over dingen die voor ons allemaal herkenbaar zijn. Voor kinderen én volwassenen. Het gaat over de strijd tussen licht en donker en over je eigen keuzes durven maken.”

Stoer

De Toneelmakerij en Silbersee hebben van De Toverfluit een hedendaags verhaal gemaakt. Als de jonge astronaut Tamino met zijn raket neerstort in een vergeten deel van ons melkwegstelsel, ontmoet hij de sterrenvanger Papageno. Samen gaan ze op avontuur om de stoere prinses (Pamina) te redden. Maar de heldin van het verhaal, Pamina, heeft helemaal geen prins nodig om haar te redden.

Bischoff: „Tijdens het maken van de voorstelling stelden we ons bij iedere stap de vraag: wat zou Mozart doen? Stel dat hij vandaag zou leven, wat zou hij dan maken? Hoe zou die muziek klinken? Mozart was een vrije geest. Hij zou zeker oren hebben naar de invloeden van de popmuziek.”

De Toverfluit, jeugdtheatervoorstelling vanaf 7+, 24 november te zien in Kerkrade en op 14 december in Maastricht.

www.plt.nl of www.theateraanhetvrijthof.nl