Londen

EasyJet compenseert per direct alle uitstoot van CO2

Print
EasyJet compenseert per direct alle uitstoot van CO2

Afbeelding: Getty Images

Luchtvaartmaatschappij easyJet gaat standaard de CO2-uitstoot van al zijn vliegtuigen compenseren.

De prijsvechter begint daar per direct mee. Ook steekt het Britse bedrijf samen met vliegtuigmaker Airbus geld in onderzoek naar hybride en elektrische vliegtuigen.

Afgelopen jaar stootten de vliegtuigen van easyJet ongeveer 8,2 miljoen ton CO2 uit. Om die uitstoot te compenseren verwacht de luchtvaartmaatschappij komend jaar ongeveer 25 miljoen pond, omgerekend ruim 29 miljoen euro, uit te trekken.

Nieuwere vliegtuigen

EasyJet verminderde de uitstoot voor elke kilometer die een passagier aflegde sinds 2000 al met een derde. In 2022 moet de uitstoot nog eens met 10 procent omlaag ten opzichte van drie jaar geleden. Dat werd onder meer bereikt door nieuwere vliegtuigen en vliegtuigmotoren en het verminderen van gewicht.

Verder gaat easyJet op andere manieren zijn eigen uitstoot verminderen. Dat kan bijvoorbeeld door het gebruik van duurzame energie voor zijn ondersteunende diensten. Ook kijkt het bedrijf bijvoorbeeld naar vliegtuigen die taxiën met een elektrische motor in plaats van met de straalmotoren.

Jaarcijfers

EasyJet kwam met de aankondiging bij de presentatie van zijn jaarcijfers. In zijn eind september geëindigde gebroken boekjaar vervoerde de maatschappij 96,1 miljoen passagiers, 8,6 procent meer dan een jaar eerder. Tegelijkertijd steeg de capaciteit met 10,3 procent waardoor de bezettingsgraad terugliep.

De totale omzet steeg met 8,3 procent naar 6,4 miljard pond. Omgerekend is dat ongeveer 7,5 miljard euro. Onder de streep bleef daar 349 miljoen pond van over, tegen 358 miljoen vorig jaar.

easyJet pleit voor Vliegtaks

De Nederlandse regering zou geen vliegtaks moeten instellen, maar een belasting op vliegtuigbrandstof. Op die manier wordt vervuiling aangepakt waar het ontstaat, meent William Vet, de baas van de Nederlandse tak van luchtvaartmaatschappij easyJet. Bij de vliegtaks zoals Nederland die wil invoeren, worden de lasten gedragen door reizigers. „Maar in Nederland overstappende reizigers tellen niet mee. En ook vrachtvluchten betalen niets”, legt Vet uit.

Door een belasting op kerosine betalen vliegtuigmaatschappijen die zuinigere vliegtuigen gebruiken relatief minder dan maatschappijen die kerosineslurpende kisten gebruiken. „Dan is er een reden om te zorgen voor minder verbruik en uitstoot.” De opbrengst van de belasting moet wat Vet betreft wel in vergroening van de luchtvaart worden gestoken. Overigens wijst Vet ook op het Single European Sky-verdrag dat wat hem betreft snel ingevoerd moet worden. Met dat verdrag worden de verschillende luchtruimen in Europa aan elkaar gekoppeld en dan kunnen vliegtuigen veel directere routes nemen naar hun bestemming. „Dat scheelt procenten uitstoot.”

EasyJet gaat ook pakketreizen aanbieden in het Verenigd Koninkrijk. Daarmee wil de luchtvaartmaatschappij in het gat springen dat het faillissement van Thomas Cook heeft achtergelaten. EasyJet denkt in het huidige boekjaar dat al minimaal kostendekkend te kunnen doen.

Geen oplossing

Milieuorganisatie Greenpeace laat in een reactie weten alleen compensatie geen oplossing te vinden. „Het maakt vliegen namelijk niet klimaatneutraal. Onze vliegvelden moeten kleiner worden, zodat we minder CO2 uitstoten. Easyjet is een van de meest vervuilende bedrijven in Europa. Dus daar ligt een schone taak voor deze grote vervuiler”, aldus campagneleider Dewi Zloch.

Greenpeace noemt investeren in technieken die wel schoon zijn een goede stap. Maar elektrisch vliegen is nog ver weg. „Ondertussen zou easyJet ook kunnen schrappen in het aantal korte vluchten, bijvoorbeeld tussen Amsterdam en Londen en hiervoor vervangende treinreizen aanbieden.”