Van nul tot nu

De Fransen verbeteren ons wegennet

Print
De Fransen verbeteren ons wegennet

Een poststation uit de 18e eeuw. Afbeelding: Archief Martin van der Weerden

Ransdaal / Craubeek / Klimmen / Weustenrade / Fromberg / Kunrade / Ubachsberg / Voerendaal / Winthagen / Kerkrade / Eygelshoven / Bocholtz / Simpelveld / Huls / Landgraaf / Schaesberg / Nieuwenhagen / Rimburg / Brunssum / Schinveld / Heerlen / Hoensbroek -

Tot omstreeks 1800 was het doorgaans belabberd gesteld met onze landwegen. De Franse Tijd betekende het begin van de vooruitgang.

Vanaf 1794 werden de Limburgse gebieden bezet door Franse troepen en het jaar daarop ingelijfd bij de Franse Republiek. Toen een zekere Napoleon Bonaparte daar eerste consul werd, drukte hij een ambitieus wegenprogramma door. Hij was namelijk van mening dat goede verbindingswegen van kapitaal belang waren voor de handhaving van het regeringsgezag. Legers konden desgewenst snel ter plaatse zijn, terwijl ook wetten, besluiten en circulaires van de centrale regering snel tot in de verste uithoeken bekendgemaakt konden worden. Een goed wegennet zou bovendien de handel bevorderen en werkgelegenheid betekenen.

Verwaarloosd

De meeste wegen waren in slechte staat. Een deel stamde zelfs uit de Romeinse tijd en was sindsdien verwaarloosd. In onze contreien kreeg verbetering van de weg Maastricht-Gulpen-Vaals en de aftakking vanuit Valkenburg over Heerlen naar Aken hoge prioriteit. De inwoners van de dorpen in de buurt van deze wegen kregen het bevel om keien en grind te verzamelen om de ergste gaten in de weg te gaan verhelpen. Later zou dan de definitieve verbetering aangepakt worden. Elk dorp kreeg de ‘keuze’ om een financiële bijdrage te leveren of arbeidskrachten te leveren. De gemeentelijke bestuurders werden persoonlijk verantwoordelijk gesteld voor de uitvoering.

Dwangarbeid

Omdat de herstructurering van de wegen in zijn ogen te langzaam ging, zette Napoleon dwangarbeiders in. In 1812 werden in Limburg twee bataljons Spaanse krijgsgevangenen in de wegenbouw ingezet, samen zo’n duizend arbeiders. Na de nederlaag van Napoleon namen de vorsten de Franse plannen voor betere wegen gewoon over. Een aantal wegen worden nog steeds Napoleonsbaan genoemd.