Warenhuisketen Hudson’s Bay vraagt uitstel van betaling aan

Print
Warenhuisketen Hudson’s Bay vraagt uitstel van betaling aan

Opheffingsuitverkoop bij Hudson’s Bay. Afbeelding: AD

Hudson’s Bay Nederland heeft uitstel van betaling aangevraagd. Dat maakte de winkelketen donderdagavond bekend.

De onderneming kan, vanwege een gerechtelijke uitspraak en voortvloeiende dwangsommen, zijn crediteuren naar eigen zeggen niet langer ‘gelijkelijk behandelen’. In overleg met de bewindvoerder wordt gekeken of de winkels, zoals eerder aangekondigd, tot het einde van het jaar kunnen openblijven.

Vijftien winkels

De Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay Company (HBC) maakte half september bekend voor het einde van het jaar uit Nederland te vertrekken. Hudson’s Bay heeft vijftien winkels in Nederland, onder andere in Maastricht, en circa 1400 mensen in dienst. Het destijds afgesloten sociaal plan voor het personeel blijft onveranderd van kracht.

Het van oorsprong Canadese Hudson’s Bay dacht even de plek van het failliete V&D in het Nederlandse winkellandschap te kunnen overnemen, maar dat is mislukt. Na het omvallen van V&D werden in de zomer van 2017 de eerste filialen geopend.

Rode cijfers

De warenhuisketen had aanvankelijk het plan om twintig winkels te openen, maar toen de geluiden over lage bezoekersaantallen en rode cijfers al flink de ronde deden, werd dat aantal teruggeschroefd en verkondigde het bedrijf zich te willen ‘concentreren op de vijftien steden’.