‘Randwegmijders’ teisteren dorpen Beekdaelen

Print
‘Randwegmijders’ teisteren dorpen Beekdaelen

Verkeersdrukte leidt tot meer klachten van bewoners in Schinnen. Afbeelding: Ermindo Armino

Schimmert / Hulsberg / Wijnandsrade / Merkelbeek / Schinveld / Jabeek / Vaesrade / Schinnen / Klein-Doenrade / Doenrade / Bingelrade / Puth / Sweikhuizen / Amstenrade / Oirsbeek / Nuth / Born / Buchten / Holtum / Papenhoven / Geleen / Graetheide -

De Buitenring en de turborotonde tussen Schinnen en Nuth moesten het verkeer uit de dorpen halen. Dat is nog niet overal gelukt, wordt duidelijk nu de randweg open is. Hier en daar is het juist drukker.

Filerijden in het niet meer zo rustige gehucht Swier, druk verkeer aan de rand van Schinnen. Je zal er maar wonen. Enkele Beekdaelense dorpen zuchten onder het toegenomen verkeer na de opening van de Buitenring en de turborotonde. Niet iedereen wil de grotere en soms langere weg nemen. Verkeer is nu eenmaal als water: de stroom kiest de kortste weg. Dus rijden auto’s vaak binnendoor. Dat zorgt voor veel overlast.

Maatregelen

Officiële cijfers over de toename zijn er niet, maar ook de politiek in Beekdaelen beseft dat actie nodig is. De fusiegemeente is op aandringen van de politiek in gesprek met bewoners en Rijkswaterstaat over maatregelen om de overlast in Schinnen te verminderen. Ook in Brommelen en Swier moeten verkeersmaatregelen de stroom auto’s verminderen en afremmen.

Lees ook: Beekdaelen wil overlast van Buitenring sneller verhelpen

Omrijden

Dat wordt hoog tijd, vindt Dennis Odekerken van de Werkgroep Veilig Verkeer Swier en Brommelen. „De Buitenring is niet voor iedereen een verbetering”, zegt hij met gevoel voor understatement. „Veel mensen willen niet kilometers omrijden over de turborotonde.” Vooral vanuit Brunssum en Hoensbroek richting Maastricht en andersom rijden ze vaak liever ‘landelijk’, denkt Odekerken.

‘Randwegmijders’ teisteren dorpen Beekdaelen

Gewoonte

Vaak ontdekten bestuurders de sluiproute via de dorpen bij Wijnandsrade volgens hem in de periode dat de turborotonde nog niet klaar was, en zijn ze die gewoontegetrouw blijven volgen. „Het blijft drukker. Vooral in de spits. Soms staat er een hele rits auto’s, omdat ze bij het inrijden van het dorp geen voorrang hebben en dus moeten wachten tot de weg vrij is. Dan staan tientallen auto’s in een file. En na de spits krijgen we de racers. Die hoor je al van veraf aankomen. Ze trappen het gas diep in en scheuren door het dorp.”

Dorps

Op straat geparkeerde auto’s dienen soms als verkeersremmer, maar die ontmoedigen niet iedereen. „Er zijn hier al heel wat buitenspiegels afgereden.” Wat daaraan te doen is? Dat is duidelijk, vindt Odekerken. „We moeten het zo onaantrekkelijk mogelijk maken om binnendoor te rijden. Als het langer duurt om er via deze weg te komen zullen ze misschien toch de rotonde of de Buitenring gaan nemen. Dan wordt het hier weer rustig. Wij willen het dorpse karakter terug.”

Lees ook: Na jaren praten zijn verkeersmaatregelen op komst voor ‘racebaan’ Swier

‘Randwegmijders’ teisteren dorpen Beekdaelen
Verschillende wegversmallingen, verkeerssluizen en oversteekplaatsen met middengeleiders moeten het gehucht Swier bij Wijnandsrade een stuk veiliger maken. Foto: Rob Oostwegel

Drukte

Bij Schinnen doen zich vergelijkbare problemen voor. Bewoners van wegen rond de op- en afrit van de turborotonde klagen steen en been over de toegenomen drukte in hun achtertuin, weet Mark Moonen, bewoner van de Nutherweg. Hij startte eerder een actie voor aanpassing van de geluidsschermen aan de A76, die nu te klein zijn om het verkeerslawaai op te vangen.

Geluidsschermen

Het verkeer op de Nieuwe Nutherweg is volgens Moonen zeker niet minder geworden. En er is meer zwaar verkeer. Rijkswaterstaat zegt toe maatregelen te nemen om de overlast te verminderen. Het gaat om uitbreiding van bestaande geluidsschermen, stiller asfalt en isoleren van ruim twintig woningen waar nu te veel lawaai is. Maar hiermee wordt op z’n vroegst pas in 2023 begonnen.

Lees ook: Door omwonenden gewenst groter geluidsscherm langs A76 bij Schinnen komt er niet voor 2023

Gaspedaal

Volgens Moonen kiezen veel bewoners ervoor door Schinnen te rijden. „Ik doe het zelf ook. Als ik over die rotonde wil moet ik kilometers omrijden.” Op de Nieuwe Nutherweg richting rotonde trappen veel bestuurders het gaspedaal flink in, wat tot extra lawaai leidt.

Reguleren

Bij de provincie zijn geen cijfers bekend. Omgevingsmanager Mat Snijders wijst erop dat er ook plekken zijn waar minder verkeer is, met name rond Brunssum. Hij legt de bal bij de gemeente. Die zou de hoeveelheid voertuigen moeten monitoren en zo nodig maatregelen nemen om de verkeersstromen beter te reguleren. „Als je een nieuwe weg aanlegt is het onvermijdelijk dat het verkeer anders verloopt, daar moet de gemeente op inspelen.”

Ook de A76 wordt drukker

Niet alleen op wegen door de dorpen wordt het verkeer drukker, ook op de A76 is een toename van het verkeer te zien. Geregeld moeten bestuurders langzamer rijden of stilstaan, soms door ongelukken. Of de toename te maken heeft met de opening van de Buitenring? Rijkswaterstaat vindt het nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Het verkeer moet nog wennen aan de nieuwe situatie, en het slechtere weer in de herfst.

Wel is duidelijk dat het verkeer op de A76 de afgelopen jaren al gestaag is toegenomen, met ongeveer 5 procent. Dat komt mede doordat het economisch beter gaat. Doordat het drukker is, er meer regen valt en het langer donker is gebeuren er meer ongelukken en is de kans op files groter, stelt Rijkswaterstaat. Overigens beloofde de provincie bij de vorming van Beekdaelen bij het Rijk aan te dringen op verbetering van de A76. Het is nog onduidelijk of en wanneer die lobby vruchten afwerpt. Doorgaans duurt het jaren voor plannen voor verbetering van wegen op de planning komen.

Beekdaelen en de provincie gaan meten of het verkeer op en rond de Buitenring is toegenomen als de randweg helemaal klaar is, inclusief twee nog aan te leggen rotondes bij Nuth.

Mogen we even je aandacht.
Dit is een artikel van De Limburger dat gratis beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt niet voor alle artikelen, want zogeheten Plus-artikelen zijn exclusief voor onze abonnees. Zonder abonnees kunnen wij namelijk geen Limburgs nieuws maken. Sluit je daarom ook aan en kies voor goede en betrouwbare regionale journalistiek in Limburg, met liefde en passie gemaakt. Juist in deze onzekere tijden.

Er is al een abonnement voor 7,50 per maand.

Bekijk abonnementen