Grefrath

Ontheemde vliegers blij met nieuwe startbaan en stamtafel

Print

Jac Rutten landt op vliegveld Niershorst in Grefrath, waar hij een vliegschool heeft. Afbeelding: Lé Giesen

Venlo / Hout-Blerick / Boekend / Steyl / Lomm / Tegelen / Velden / Belfeld / Blerick / Arcen / Grubbenvorst -

Na de sluiting van TrafficPort in Venlo, moesten de vliegers op zoek naar een ander vliegveld. Tientallen vonden dat vlak over de grens, onder wie Theo Derikx (76). „Het bevalt prima.”

Theo Derikx en Jac Rutten zitten aan het tafeltje met nummer 10 in het restaurant van vliegveld Niershorst in Grefrath. „Dit is onze stamtafel”, legt Rutten uit. De piloten zijn in de kleine Duitse gemeente, bekend van de schaatsbaan, terechtgekomen na de sluiting van TrafficPort in Venlo. „Het bevalt prima”, vertelt Derikx (76). Wel mist hij de club en een honk.

Nadat zijn vrouw gestorven was, begon de Venlonaar in 2008 met vlieglessen op het vliegveld in Venlo. Hij haalde twee jaar later zijn brevet. Met vier man kochten ze een toestel, een Evektor. Mede-eigenaren zijn onder anderen André Vollenberg uit Grubbenvorst en André Joosten uit Horst. Ze hadden een baan in Grubbenvorst, maar die moest wijken voor de bouw van kassen.

TrafficPort

De VMVL, de vereniging van piloten van ultralichte motorvliegtuigen, ging op zoek naar andere locaties voor een grasbaan. Maar toen meldde zich de redder in nood: Frans Keunen uit Hout-Blerick. De zakenman en hobbyvlieger wilde met dorpsgenoot en collega-ondernemer Hai Berden een vliegveld langs de A67 in Venlo aanleggen, TrafficPort geheten.

Enkele bestuursleden van de VMVL traden af, ze vreesden verlies van zeggenschap. De leden kozen echter voor het plan. Het vliegveld opende in 2009, maar werd niet het succes waar op gehoopt was. Zes jaar later maakte Keunen bekend dat het voortbestaan van TrafficPort aan een zijden draadje hing. Het vliegveld kon alleen overleven als het zich zou richten op de kleine zakelijke luchtvaart. De vereiste investeringen wilden de eigenaren niet helemaal voor hun rekening nemen.

Misbruik

De provincie weigerde echter de beurs te trekken. Eind 2015 maakte Keunen bekend dat TrafficPort dicht ging. De eigenaren van de Evektor hadden al eerder besloten om naar Grefrath te verkassen. Vollenberg zei destijds: „Keunen heeft onze club misbruikt voor een zakelijk avontuur, waardoor die club uiteengevallen is. Hadden we toen maar een klein grasbaantje aangelegd.”

De club, die in 2015 nog 71 leden telde, werd vorig jaar opgeheven. Wat in kas zat, werd verdeeld, vertelt Theo Derikx. De leden vertrokken naar vliegvelden in Teuge, Budel, Goch. In Grefrath zijn zo’n dertig ontheemde vliegers neergestreken, merendeels afkomstig uit Venlo. Jac Rutten (58), instructeur op TrafficPort, vertrok eveneens naar het ‘buitenland’, al voelt het niet zo. „Het is twee kilometer verder rijden dan naar TrafficPort.”

Vliegschool

Hij startte een eigen vliegschool en heeft inmiddels zijn tweede kist. Dit jaar is de grasbaan, die veel te lijden had van de droge zomers, verbeterd door het aanbrengen van roosters. Het vliegveld, dat langs een toeristische fietsroute ligt, trekt veel bekijks: motor- en zweefvliegtuigen starten en landen en parachutesprongen worden gemaakt.

Derikx is blij dat hij de luchtvaart ontdekt heeft. „Het geeft een enorm gevoel van vrijheid. Je kunt soms wel honderd kilometer ver kijken en overal naartoe. En het is gezellig hier. Achter TrafficPort hebben we een punt gezet.”