Monteurs onwel door koolmonoxide: appartementencomplex ontruimd

Print

Monteurs onwel door koolmonoxide in Maastricht. Video: Track ‘88

Maastricht / Itteren -

Twee verwarmingsmonteurs zijn dinsdagavond in de appartementen boven het winkelcentrum van Pottenberg in Maastricht bevangen door koolmonoxide.

De storingsdienst was gealarmeerd door een van de bewoners van het Terra Cottaplein. In zijn woning was de CO-melder afgegaan. In het appartement was de concentratie koolmonoxide inmiddels zo hoog dat de monteurs onwel werden. Een van hen werd ter plaatse behandeld, de ander werd uit voorzorg overgebracht naar het ziekenhuis.

De brandweer vermoedde dat de giftige koolmonoxide uit de ketel van de centrale verwarming kwam. Omdat de buizen van die installatie door de meterkast van verschillende appartementen liep, werden die tijdelijk ontruimd. De brandweer wilde voorkomen dat het gas zich via die leidingen in meerdere woningen zou verspreiden.

De brandweer had voor alle zekerheid ook nog twee monteurs van Volta Limburg opgeroepen, maar die hoefden uiteindelijk niet in actie te komen.

Rond kwart voor tien konden de meeste bewoners weer naar huis terugkeren. Hun appartementen waren ondertussen gelucht. De twee woningen die recht boven de ruimte met de verwarmingsketel lagen, bleven op slot tot de problemen met die installatie definitief verholpen waren.

Monteurs onwel door koolmonoxide: appartementencomplex ontruimd
Foto: Nifoma